Americkému výrobci elektromobilů Tesla vloni klesl odbyt o 1,1 procenta na 1,79 milionu vozů. Firma o tom informovala ve své dnešní tiskové zprávě. Podle agentury Bloomberg tak vykázala první celoroční pokles odbytu za více než deset let. Ještě v říjnu přitom Tesla předpovídala jeho mírný nárůst. Akcie společnosti na burze kolem 17:00 SEČ ztrácely téměř šest procent.

V samotném čtvrtém čtvrtletí automobilka odbyt meziročně zvýšila, konkrétně o 2,3 procenta na rekordních 495 570 vozů. Analytici však podle průzkumu společnosti LSEG očekávali výraznější nárůst, a to na 503 269 vozů, napsala agentura Reuters.

Automobilka Tesla, v jejímž čele stojí miliardář Elon Musk, se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou po elektromobilech ve Spojených státech i v dalších zemích. Celoročnímu poklesu odbytu Tesly nezabránila ani opatření na podporu prodeje, která zahrnovala například bezúročné půjčky na nákup aut či bezplatné nabíjení.

Čínský BYD loni zvýšil prodej o 41 procent

Naopak čínská automobilka BYD v loňském roce zvýšila celkový prodej o 41 procent na téměř 4,3 milionu vozů. Firma o tom ve středu informovala v tiskové zprávě. BYD vyrábí automobily s čistě elektrickým pohonem i hybridní vozy. Na světovém trhu s automobily s čistě elektrickým pohonem v poslední době soupeří o vedoucí pozici s americkým konkurentem Tesla.

Za loňským růstem nicméně stály především automobily s hybridním pohonem. Firma vloni zvýšila prodej osobních aut s hybridním pohonem o 73 procent zhruba na 2,5 milionu vozů. Prodej jejích osobních aut s čistě elektrickým pohonem vzrostl o 12 procent asi na 1,8 milionu.

Mohlo by vás zajímat

Automobilka BYD stále prodává zhruba 90 procent svých automobilů na čínském trhu, snaží se ale rozšiřovat svou mezinárodní přítomnost, mimo jiné i v Evropě. Koncem roku 2023 se společnost BYD rozhodla, že v rámci zahraniční expanze postaví v Maďarsku svou první evropskou továrnu na osobní auta. Maďarský závod bude vyrábět elektromobily a hybridní vozy pro evropský trh.

Evropská unie koncem loňského října zavedla dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) tvrdí, že Peking si náklady na výrobu elektromobilů uměle snižuje nespravedlivými subvencemi.

(čtk, red)