Dopravní společnost Flix rozšiřuje svou flotilu o nové autobusy. Díky spolupráci španělského výrobce Irizar, švédské Scanie a partnerského dopravce UMSE zařazuje do provozu v Česku autobus Irizar i6, který je poháněn zkapalněným zemním plynem (LNG).

Cílem pilotního provozu je snížit závislost na naftě a přiblížit se k cíli uhlíkové neutrality. Autobusy budou palivo tankovat u největšího tuzemského distributora LNG pro silniční dopravu – v síti plnicích stanic GasNet.

První autobusy LNG na mezinárodní linkové dopravě

Nové autobusy budou jezdit mezi Prahou a Krakovem.

„Jedná se o první dálkový LNG autobus v Česku – nejen v naší síti, ale na trhu obecně. Je to také první mezinárodní linka obsluhovaná autobusy LNG v celé flotile FlixBusu,“ řekl viceprezident Flixu pro region Evropa východ Michal Leman.

Společnost už provozovala autobusy s pohonem na LNG lokálně v Itálii a Nizozemsku.

Mohlo by vás zajímat

Společnost GasNet, největší český distributor plynu, v současné době provozuje šest plnicích stanic LNG umístěných v blízkosti nejfrekventovanějších úseků českých dálnic.

„Je pro nás nesmírně důležité, že se nám podařilo rozšířit počet našich zákazníků o autobusovou dopravu,“ uvedl Head of Business Development skupiny GasNet Filip Dostál.

tankovací stanice na LNG
Nové autobusy s pohonem na LNG budou jezdit mezi Prahou a Krakovem. Foto: FlixBus

Je to nejen o snižování oxidu uhličitého

LNG (zkapalněný zemní plyn) je alternativní palivo, které je k dispozici už nyní a dokáže ve srovnání s tradiční naftou snižovat emise CO₂ – obvykle o 10 až 15 procent v závislosti na trase a provozních podmínkách. Technologie LNG se už osvědčila v nákladní kamionové dopravě, která potvrdila, že jde o dostupné a spolehlivé palivo.

„LNG motory vypouští oproti naftovým obecně méně oxidů dusíku, a to přibližně o 70 %. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem tišší,“ doplňuje Filip Dostál z GasNetu.

Kromě toho mohou autobusy kdykoliv přejít na pokročilejší zkapalněný biometan (bioLNG). Toto obnovitelné a nízkoemisní palivo, které se vyrábí například ze zemědělského odpadu nebo zbytků potravin, umožňuje ve srovnání s naftou ještě výraznější snížení emisí. Kamion poháněný bioLNG má oproti tomu dieselovému až o 95 % nižší emisní stopu. Od loňského roku je možné tankovat bioLNG i na stanicích GasNetu, který ho na český trh uvedl jako vůbec první z distributorů.

dva autobusy
LNG motory vypouští oproti naftovým obecně méně oxidů dusíku, a to přibližně o 70 %. Navíc se při spalování zkapalněného plynu neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. Motor poháněný LNG je ve srovnání s dieselem tišší. Foto: FlixBus

54 míst s nejpřísnějšími bezpečnostními standardy

Řidiči nových autobusů prošli školením bezpečného tankování LNG. K dispozici budou mít všech šest plnicích stanic GasNetu tak, aby byl zajištěn spolehlivý provoz tohoto spoje.

LNG autobus Irizar i6s, uvedený na trh v roce 2022, je dosud nejekologičtějším vozem španělského výrobce. Ve srovnání s předchozími modely slibuje až o 13 % nižší spotřebu. Vznikl ve spolupráci se společností Scania, jedním z výrobců LNG tahačů. Autobus nabízí pro cestující 54 míst a splňuje nejvyšší bezpečnostní standardy. Kvůli umístění plynové nádrže v podpalubí se nachází toaleta netradičně v zadní části autobusu.