INZERCE

Pro české řidiče může být v Chorvatsku překvapením pravidelné snižování rychlosti na každém dálničním mostě. Foto: Pixabay

Autem na Jadran? Ceny za pohonné hmoty se v Chorvatsku lehce zvedly a zřejmě ještě porostou. Pozor dejte hlavně na parkování

Chorvatsko, Itálie a Slovensko jsou pro Čechy stále nejoblíbenějšími destinacemi. Jedničkou je stále Jadran, kam ještě před pandemií koronaviru ročně zamířilo až osm set tisíc českých turistů, z toho více než osmdesát procent vlastním autem. Přestože loni do Chorvatska dorazilo asi jen šedesát procent běžného počtu cestovatelů, letos odhady hovoří o meziročním nárůstu o dvacet až 25 procent. A podle dat ÚAMK to první oficiální údaje potvrzují. Jen od počátku roku do května do této země zamířilo o více než čtyři sta procent návštěvníků než vloni.

Ceny pohonných hmot se od oficiálního začátku letní turistické sezóny v Chorvatsku lehce zvedly. Z průměrných asi 9 kuna za jeden litr na průměrných 10,2 kuny. A zdá se, že ještě o něco málo povyrostou. U některých čerpacích stanic na dálnicích mohou řidič natankovat až za 11,6 kuna.

Všude dráž než v Čechách

Ať už řidiči pojedou klasickou cestou přes Rakousko a Slovinsko, nebo Slovensko a Maďarsko, ve všech těchto zemích v průměru natankují dráž než v České republice. Podle ÚAMK je to aktuálně na Slovensku asi 32 korun za jeden litr nafty a v Maďarsku 436,9 forintu, což je asi 31,57 korun.

K nejhorším úsekům cesty patří jednoznačně D1 z Prahy do Brna, kde je znát vysoký počet omezení.

Na úseku Brno – Bratislava a na průjezdu hlavním městem Slovenska je také řada uzávěr, které však nejsou tak dlouhé jako na „dé jedničce“. 

Pokud jde o průjezd Maďarskem, ÚAMK upozorňuje, že dálnice od hranice směr Györ je skutečně dálnicí s maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Ovšem jakmile z ní řidiči odbočí směrem na Csorna/Szombathely, jedná se již o rychlostní silnici s omezenou rychlostí na 110 kilometrů za hodinu.

Rychlostní omezení

Před maďarsko-chorvatským přechodem Goriča/Letenye je třeba dát pozor na rozdvojení cesty směr Záhřeb nebo směr Ljubljana, tedy přes Slovinsko. 

„Když zvolíte druhou trasu, čeká vás nemilé překvapení v podobě povinnosti zaplatit drahou – 480 korun – dálniční známku. Proto je výhodnější zvolit směr Záhřeb. Na přechodu řidiče čeká kontrola pasů nebo občanských průkazů, elektronického vstupního listu a někdy i technického průkazu u dražšího osobního vozu. Zdržení pak činí pět až deset minut,“ upozorňuje ÚAMK.

Covid potvrzení

Zároveň radí, že zdržení lze zkrátit vyplněním vstupního listu, což není nijak komplikovaný proces. Navíc je možné jej vyplnit a odeslat už z České republiky. Pozornost je třeba věnovat speciální kolonce, která dovoluje uložit PDF dokument požadovaný pro vstup – potvrzení o očkování, prodělání covidu (po dobu 180 dnů), PCR nebo antigenního testu. 

Pro placení za parkování jsou stále častěji stanovena telefonní čísla, kam řidič odešle placenou SMS. Foto: Pixabay

Tyto dokumenty se někdy nedaří poslat proto, že jsou ve velkém formátu, proto stačí dokument přeformátovat na menší velikost. Prakticky okamžitě přijde elektronicky odpověď s přiděleným číslem. S ním na hranicích pracují policisté. 

Vytížené úseky

Dálnice směr Záhřeb za hraničním přechodem byla na desítce kilometrů ještě letos v květnu zúžena do jednoho pruhu, nicméně od června se opět jezdí ve dvou pruzích. Až do Splitu by řidiči neměli narazit na žádná omezení.

V úseku od mýtnice Záhřeb Lučko směr Split nebo dále Makarská se dálnice pravidelně zahušťuje. Proud turistů směřujících přes Maďarsko nebo Slovinsko se zde spojuje a přidávají se i domácí řidiči. Nejvytíženější bývá úsek v sobotu.

Pozor na parkování

Pro placení za parkování jsou stále častěji stanovena telefonní čísla, kam řidič odešle placenou SMS. Ceny za hodinu se pohybují od výjimečně nízkých šest kuna za hodinu až do padesát kuna za hodinu, například v Dubrovníku. Průměrná cena je 10 až 15 kuna. 

V případě, že řidič parkování zapomene zaplatit a za stěračem objeví červenou poštovní poukázku s pokutou, je nejlepším řešením zaplatit ji co nejdříve na místní poště. V opačném případě se v řadě míst po stanovené lhůtě zvyšuje sazba až na dvojnásobek. Stejně tak se nedoporučuje ignorovat ani žluté vlnité čáry na krajích vozovky. 

Pro české řidiče může být překvapením pravidelné snižování rychlosti na každém dálničním mostě. Obvykle jde o snížení na sto kilometrů v hodině.

Ceny a mýtné

Ceny 7/10denních dálničních známek:

  • Maďarsko: 420 Kč
  • Rakousko: 9,50 euro
  • Slovensko: 10 euro
  • Slovinsko: 480 Kč

Mýtné na chorvatské dálnici E65/71:

  • Trasa Letenye/Goričan – Svata Helena: 44 kuna
  • Trasa Zagreb – Prgomet/Vrpolje: 167/159 kuna

Ceny za 1 litr nafty na cestě přes Slovensko a Maďarsko:

  • Slovensko: 1,2 – 1,3 euro
  • Maďarsko: 436 forintů
  • Chorvatsko: 10,2 kuna

Tomáš Rovný