Zabírají parkovací místa a komplikují údržbu ulic. Města v Česku dlouhodobě řeší odstavené automobily. Zatímco Praha vraky většinou posílá přímo k ekologické likvidaci, Pardubice i Brno je začaly dražit. Chystá se na to i Ostrava.

Startovací částka 1500 korun a postupné přihazování, Pardubice se i letos na podzim rozhodly odstavené automobily vydražit. Lidé vykoupili 14 vozidel za 61 300 korun. „Jsou to víceméně vraky, tomu odpovídá i cena,“ uvedl primátor Pardubic Jan Hrabal (ANO).

Hyzdí ulice města

Vraky v ulicích Hrabal vnímá jako velký problém, kromě toho, že zabírají parkovací místa, hyzdí podle něj ulice a tvoří se z nich útulky pro osoby bez přístřeší. Pardubice hodlají i proto dražby pořádat nadále. Loni město dražilo 17 automobilů a nové majitele našlo 10 z nich. Lidé vozy vykupují například kvůli náhradním dílům.

Odstavené vozy draží i Brno. Prodej vozidel má na starost Realitní společnost města Brna. Podle mluvčí Brněnských komunikací Jaroslavy Bílé našlo nové majitele v dražbě 39 vozidel za 198 264 korun. Lidé letos dali Brněnským komunikacím také 1300 podnětů na odstavená vozidla, 330 z nich bylo podle Bílé zaevidovaných a 100 odtažených. Jednalo se o automobily bez platné technické kontroly.

Dražby chystá i Ostrava

Jedno odtažení vozidla přitom vychází na 3500 korun plus administrativní poplatky. „Provozovateli vzniká povinnost uhradit náklady na odtah, skladování a prodej vozidla. Nejsou-li pohledávky dobrovolně splněny, předáváme je na magistrát města Brna k soudnímu vymáhání,“ sdělila Bílá.

S vraky v ulicích se snaží vypořádat také Ostrava, která podle mluvčí tamního magistrátu Gabriely Pokorné pracuje na výběru dražební společnosti. Uvedla, že jediný vrak dokáže blokovat parkovací místo celé měsíce. „Znemožňuje nejen samotné parkování, ale i údržbu, omezuje průjezd svozu odpadů a vozidlům integrovaného záchranného systému. Může docházet k úniku provozních kapalin. Samostatnou kapitolou je pak estetické hledisko,“ uvedla.

Mohlo by vás zajímat

Odstavená vozidla odtahuje ostravský magistrát vlastním vozidlem s pracovníky oddělení autoprovozu odboru hospodářské správy. Za odtah si účtuje 1500 korun a za každý započatý den na odstavném parkovišti účtuje podle Pokorné 200 korun, vozidla mohou stát na odstavném parkovišti maximálně tři měsíce. „Při vyzvednutí a převzetí vozidla z odstavného parkoviště je provozovatel povinen částku uhradit,“ poznamenala.

Dva měsíce na odstranění

Sankce za odstavený automobil ale mohou být mnohem vyšší. Podle zákona o pozemních komunikacích a zákona o výrobcích s ukončenou životností, kde je definovaný pojem vraku, se částky pohybují až do 300 tisíc korun.

V hlavním městě má problematiku odstavených vozidel na starosti Správa služeb hlavního města Prahy. Pokud podle mluvčí městské policie Ireny Seifertové strážníci narazí na vozidlo, které by mohlo být vrakem, nebo jim to lidé oznámí, situaci zadokumentují a postoupí Správě služeb.

Vraky
S vraky bojuje také Brandýs nad Labem. Někdy je podle města oříšek dostat nepojízdné auto z parkovacího místa. Foto: Brandýs nad Labem

V loňském roce podala Správa služeb 324 návrhů na zahájení řízení o odstranění vraku a v roce 2025 to bylo k 20. listopadu 329 návrhů. Vlastníci nebo provozovatelé odstavených automobilů mají dva měsíce na to, aby po rozhodnutí silničního správního úřadu vozy odstranili. Poté případ podle Správy služeb předají smluvnímu partnerovi, aby zajistil ekologickou likvidaci.

Vraky hlašte, říká město

Brandýs nad Labem-Stará Boleslav řeší problematické vraky i na svých facebookových stránkách. Popisuje, kdy je možné vozidla považovat za vrak. Jde o vozidla, která mají minimálně půl roku neplatnou STK. „Městská policie tedy nejprve prověří, jak dlouho je auto bez technické. Pokud splňuje definici vraku, vylepí strážníci přímo na okno auta výzvu k jeho odstranění z komunikace. Majiteli pak běží čtrnáctidenní lhůta. Nereaguje-li na výzvu, dostane úřední obsílku s dvouměsíční lhůtou k odstranění vraku,“ upřesňuje.

Pokud do té doby automobil z ulice nezmizí, může být odtažený na odstavné parkoviště. Po třech měsících stání na odstavném parkovišti může jít do dražby nebo k ekologické likvidaci. Město zároveň občany vybízí, aby odstavená vozidla hlásili. Podněty sbírá v aplikaci Munipolis.