Od ledna do června 2018 zaznamenalo GfK celkové tržby za globální prodej audio zařízení ve výši 4,5 miliard euro. Ve srovnání s první polovinou loňského roku je to nárůst o pět procent. Avšak stále je zde potenciál pro další růst, jenž může zajistit rozšíření chytrých audio zařízení se zabudovaným hlasovým asistentem nebo vysoce výkonné prvky zvyšující poslechový zážitek. Toto jsou zjištění GfK o vývoji celosvětového audio trhu, jež byla zveřejněna na veletrhu IFA 2018 v Berlíně.
Celkové tržby za prodej sluchátek a mobilních stereo sluchátkových sad vzrostly od ledna do června 2018 o 26 procent a činily téměř 2 miliardy euro. Celkem se prodalo 59 milionů kusů. Evropa (bez SNS) a asijsko-pacifický region přispěly k celosvětovému obratu více než 85 procenty.
Hodnota prodeje zařízení s technologií Bluetooth stoupla o 80 procent a tvořila 60 procent celosvětového obratu za sluchátka a sluchátkové sady oproti 42 procentům v předchozím roce. Tento vývoj připravuje půdu pro nástup zařízení kompatibilního s hlasovým asistentem u smartphonů, kdy dojde k vytvoření chytrých ekosystémů. Vzhledem k tomu, že stále více výrobců odstraňuje ze svých zařízení konektor pro připojení sluchátek, pak prodej sluchátek s technologií Bluetooth určitě nadále poroste.
K obrovskému nárůstu prodejů došlo u zařízení kombinujících vyspělé technologie jako je aktivní potlačení hluku a skutečně bezdrátový systém (True Wireless) a u sad skládajících se ze dvou samostatných sluchátek. V prodeji této technologie vedl v roce 2017 asijsko-pacifický region a vedoucí pozici si v tomto segmentu udržel i letos. Tento region zajistil v prvním pololetí 2018 více než 75 procent obratu za prodej těchto produktů. Příchod vysoce výkonných sluchátek a sluchátkových sad za cenu 150 euro a vyšší se odrazil na zvýšení průměrné ceny těchto výrobků.
Prodej multiroom systémů stále roste
Prodeje multiroom zařízení, která umožňují přehrávat různé skladby v různých místnostech, vzrostly o 11 procent. To je 23 procent z celkového obratu za prodej domácích audio systémů, radiopřijímačů, dokovacích/mini reproduktorů, tunerů, zesilovačů, receiverů a reproduktorů. Role této technologie nadále roste s tím, jak nejvýznamnější technologické firmy nyní přicházejí s aktualizovaným firmwarem s podporou funkce multiroom.
Od streamování hudby k hlasové komunikaci s přístrojem
Zařízení pro streamování zvukového obsahu přes Bluetooth nebo wi-fi jsou dnes již standardem: od ledna do června zajistily tyto produkty 71 procent tržeb.
Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku k tomu poznamenává: „V roce 2018 sledujeme nárůst počtu domácích audio systémů, mini reproduktorů a soundbarů se zabudovaným hlasovým asistentem. Tržby za tato zařízení zaznamenaly trojciferný růst a v první půli 2018 představovaly šest procent z tržeb za streamovací zařízení. Během posledních měsíců zaznamenáváme stále větší počet produktů využívajících určitá nepřímá řešení, a sice ovládání hlasem pomocí dalšího smart reproduktoru, jenž bude integrován do inteligentního ekosystému. Teprve čas ukáže, zda toto řešení převáží, či zda jde pouze o přechodně využívanou technologii.“
Konektivní prvky získávají na důležitosti rovněž ve sféře elektroniky pro automobily. Zařízení s funkcí Bluetooth vygenerovala více než padesát procent celkového obratu, přičemž produktů s technologiemi umožňujícími snadné připojení a použití smartphonu v autě se prodává stále více.
Internetový maloobchod roste
V první polovině roku 2018 tvořily tržby za internetový prodej 23 procent celosvětových tržeb za prodej audio zařízení oproti loňskému roku, kdy to bylo 21 procent. Obzvláště rozvinutý je internetový prodej v Evropě a vyspělých zemí Asie, jejichž podíl na internetovém prodeji činil 27 respektive 24 procenta. Na rozdíl od jiných kategorií internetový prodej neovlivňuje dobu nejvyšší poptávky v průběhu roku. Nejvyšší poptávka se stále objevuje kolem Vánoc a nikoli v listopadu či při jiných internetových maloobchodních akcích jako je Černý pátek.
Digitální rádia jsou mezi zákazníky stále oblíbená
V prvních šesti měsících roku 2018 představovaly radiopřijímače* s funkcí digitálního vysílání (DAB) tržby ve výši 227 milionů euro, což je pokles o tři procenta v porovnání se stejným obdobím roku 2017. Zatímco objem tržeb za digitální domácí rádia poklesl, autorádia DAB vykázala nadprůměrný šestiprocentní nárůst. Existují pro to dva důvody: na jedné straně spotřebitelé volí takové zařízení dobrovolně, aby měli větší výběr stanic. Na druhou stranu jsou zde země jako Norsko, které ukončily přenos FM radiového signálu ve prospěch DAB, takže zákazníci jsou donuceni si nové zařízení koupit. Velká Británie má nyní v plánu učinit totéž.
-red-