Železniční dopravce Arriva koupí od českého výrobce Škoda Group 22 nových elektrických vlaků za přibližně 300 milionů eur (kolem 7,4 miliardy korun). Arriva je bude od roku 2028 provozovat na linkách z Prahy do Chebu a Klatov. Při podpisu smlouvy to dnes uvedli zástupci obou společností.
Arriva nedávno uspěla ve veřejné soutěži ministerstva dopravy na provoz dálkových vlakových linek Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy. Smlouva na 15 let začne platit od prosince 2028. V současnosti na těchto linkách jezdí České dráhy.
Součástí soutěže ministerstva byl podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) i požadavek na nasazení nových moderních vlaků. „Pokud chceme přitáhnout na české koleje nové cestující, musíme jim nabídnout spolehlivé spojení v moderních pohodlných soupravách či jednotkách. Tyto nové představované vlaky vysoký standard cestování nabízí, takže jejich budoucí zařazení na státem objednávané linky považuji za krok správným směrem,“ řekl Kupka.
Rychlost? Až 200 kilometrů za hodinu
Vlaky od Škoda Group budou mít maximální rychlost 200 km/h. Arriva odebere 16 třívozových vlaků s kapacitou 224 sedících cestujících a osm čtyřvozových jednotek s kapacitou 315 sedících pasažérů. Vlaky budou vybaveny automaty s občerstvením nebo bistrem, digitálními a audiovizuálními systémy, zásuvkami, klimatizací a internetovým připojením. Součástí bude také rozšířená možnost přepravy jízdních kol.
„Podpisem této smlouvy naplňujeme naši dlouhodobou strategii v České republice. Vstupujeme do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout cestujícím vyšší komfort, spolehlivost a ekologicky šetrné cestování,“ uvedl generální ředitel Arriva Transport ČR Daniel Adamka.
Mohlo by vás zajímat
Pro Škodu Group jde podle šéfa společnosti Petra Novotného o důležitou zakázku nejen kvůli jejímu finančnímu rozsahu ale i z pohledu pozice výrobce na trhu. „Jedná se již o naši druhou zakázku na výrobu nových vlaků pro soukromého dopravce, což ukazuje konkurenceschopnost našich řešení. Segment dálkových rychlostních vlaků s rychlostí 200 km/h je pro nás velmi důležitý,“ vysvětlil Novotný. Podíl českých dodavatelů na výrobě nových vlaků se podle něj bude pohybovat kolem 80 procent.