INZERCE

Nové terénní vozy pro českou armádu Toyota Hilux dodá společnost Glomex Military Supplies. Takto vůz představila Dnech pozemního vojska. představila Foto: Glomex MS

Armáda si vyžádala první nové „teréňáky“. UAZy a Land Rovery nahradí Hiluxy od Toyoty

Ministerstvo obrany vyzvalo společnost Glomex MS, aby dodala první část nových terénních automobilů pro armádu. Armáda plánuje za dosluhující letité terénní vozy UAZ a Land Rover v příštích čtyřech letech vojákům nakoupit až 1 200 nových automobilů Toyota Hilux. Deklarovaná cena za jeden teréňák má být 893 tisíc korun i s DPH. Nyní jde o dodávku prvních 400 kusů, vozy mají stát na armádní půdě do půl roku.

Ministerstvo obrany, respektive náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor
Koudelka, vyzval pražskou společnost Glomex MS k dodávce prvních čtyř stovek terénních vozů od společnosti Toyota. „Kupující Vás vyzývá k poskytnutí plnění dílčí veřejné zakázky na dodávku vozidel včetně provedení servisních služeb a/nebo dodávku souprav pro údržbu a opravy vozidla,“ stojí ve výzvě. Ta byla zveřejněna poslední červnový den.

Nové teréňáky má dodat Glomex MS nejpozději do šesti měsíců od potvrzení výzvy. Hodnota smlouvy podle serveru Hlídač smluv činí 349 448 000 korun. Ve smlouvě samotné jsou ovšem cenové údaje začerněny.

Víceúčelová osobní terénní vozidla mají sloužit k logistickým a zabezpečovacím úkolům. Nové vozy se mají pohybovat mimo bojiště a sloužit mají k přepravě lidí nebo zásobování. Nová armádní vozidla do hmotnosti tří tun měla být se stálým pohonem všech čtyř kol, mělo jít o vozy pro pět osob a jedním z požadavků byl i rámový podvozek.

Nové teréňáky nemají mít žádnou speciální výbavu navíc, pouze držáky zbraní. Nebudou pancéřované.

Karoserie bude v tmavě zelené barvě s českými vlajkami, podobně jako tomu bylo u Land Roverů Defenderů a sovětských UAZů. O pohon se bude starat dieselový čtyřválec 2.4 D‑4D o výkonu 110 kW (150 k).

Faksimile výzvy ministerstva obrany k dodávce prvních 400 nových terénních vozidel pro českou armádu. Foto: Jan Hrbáček

Kvůli dosluhujícímu autoparku vyzvalo ministerstvo obrany loni v létě dvanáct firem, které projevily zájem o dodávky nových teréňáků, respektive projevily zájem o účast ve výběrovém řízení. Ministerstvo od nich následně obdrželo deset nabídek na čtyři typy vozidel.

26. listopadu 2020 pak náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka a jednatel společnosti Glomex MS Jiří Sadílek podepsali elektronicky smlouvu na pořízení osobních terénních automobilů Toyota Hilux.

„Konečně se nám podařilo splatit dlouholetý dluh vůči vojákům. Rámcová smlouva má platnost do roku 2024, ale není na co čekat a hned v příštích dvou letech chceme objednat 800 nových vozidel,“ uvedl k tomu ministr obrany Lubomír Metnar.

Konkrétně bude resort obrany moci prostřednictvím rámcové dohody pořídit celkem až 1200 zabezpečovacích vozidel kategorie VN1-G (pick-up), která budou určena k přepravě pěti osob s materiálem na pozemních komunikacích i v terénu.

„V případě, že vše půjde podle plánu, první Toyoty dostanou vojáci ve druhé polovině příštího roku,“ upřesnil náměstek Lubor Koudelka. A armáda už výzvu k dodání první tranše teréňáků odeslala.

Firma Glomex MS podala podle ministerstva obrany ve výběrovém řízení ekonomicky nejvýhodnější nabídku, kdy cena za jedno vozidlo činí 893 tisíc Kč s DPH (včetně servisních služeb na 24 měsíců a souprav dílů pro údržbu a opravy), a splnila všechny požadované technické i zákonné parametry. Ministerstvo obrany vybíralo z 10 nabídek na 4 typy vozidel. Neúspěšní uchazeči nepodali v zákonné lhůtě námitky, proto nic nebránilo podpisu smlouvy se společností Glomex.

Český Glomex MS, který působí ve vícero zemích, loni vyhrál zakázku na dodávku pěti set upravených terénních pick-upů Nissan Navara za 600 milionů korun pro polskou armádu.

V čele Glomex MS působí od roku 2019 někdejší náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Společnost pro českou armádu zajišťuje například servisní služby spojené s letouny Airbus A-319.

Legendární pick-up

Hilux pro armádu bude 8. generací legendárního pick-upu v modelovém provedení 2020. Poprvé se Toyota Hilux představila v roce 1968. Jde o populární vozidlo nejenom ve světových armádách, ale i mezi nejrůznějšími, zejména blízkovýchodními teroristickými organizacemi.

Legendární je i jeho spolehlivost, aktéři populárního televizního pořadu Top Gear se jej pokoušeli zničit demoliční koulí, utopit v moři, zapálit, nechat na střeše věžáku, který se sesunul k zemi a notně poničený Hilux vždy nastartoval.

Hiluxy mají nahradit současná armádní terénní vozidla UAZ 463 (600 kusů) a Land Rover Defender (700 kusů), která byla pořízena v devadesátých letech a mají za sebou takřka třicetiletou službu.

Ministerstvo vypsalo výběrové řízení už v roce 2019, ale koncem roku ho zase zrušilo. Zakázku s novými požadavky na vozidla pak znovu vypsalo loni v červnu.

Toyota Hilux v navrhovaném provedení pro českou armádu. Foto: Ministerstvo obrany ČR

Armáda požadovala původně pouze pětidveřová terénní auta, ale požadavek změnila na čtyřdveřová terénní vozidla s pohonem 4×4 s celkovou hmotností do tři a půl tuny. Tedy na vozy pro řidiče s řidičským oprávněním skupiny B, s pevným nosným rámem a možností přepravy nákladu mimo prostor pro posádku.

Jde o třídu takzvaných velkých „pick-upů“ s nákladním prostorem a s plechovým či plastovým zakrytím nákladního prostoru spadajících do kategorie VN-1G.

Armáda už před čtyřmi roky testovala na výcvikovém polygonu ve Vyškově zhruba dvacet různých vozů – od Škody Kodiaq přes Jeep Wrangler, Mercedes-Benz třídy G, Toyotu Hilux, Dacii Duster až po Volkswagen Amarok nebo čínský vůz BAIC BJ80.

Jan Hrbáček