INZERCE

Bojové vozidlo pěchoty Ascod 2. Foto: archiv redakce

Armáda se pouští do největšího zbrojařského tendru. Za 53 miliard pořídí obrněnce

Více než dvě stovky pásových vozidel pěchoty bude moct pořídit armáda. Největší tendr v historii za více než 50 miliard korun odsouhlasila vláda. Ministerstvo obrany nyní začne jednat se čtyřmi vybranými dodavateli. Jeden z nich má problém – do obrněnce se nevejdou vysocí vojáci.

Nejprve 183 centimetrů, to je limitní výška pro členy vojenského mužstva, kteří by se měli přepravovat v pásovém obrněném vozidle Puma. Na problém upozornil server Security magazín a v létě jej potvrdil také zástupce Bundeswehru na dnech NATO v Ostravě. Od léta firma zapracovala na snížení sedadel a navýšení výšky pro sedící posádku a dostala se na 193 centimetrů. Bojové vozidla pěchoty Puma od německého výrobce PSM je jedním ze čtyř uvažovaných pásových obrněnců, které chce pořídit česká armáda. Dalšími jsou britský BAE Systems (vozidlo s označením CV-90), španělský General Dynamics European Land Systems (Ascod) a Rheinmetall Landsysteme (Lynx). Vláda začátkem týdne ministru obrany Lubomíru Metnarovi (ANO) kývla na navrhovaný postup oslovení čtyř vybraných dodavatelů.

Důraz by měl být přitom kladen na co největší zapojení domácích strojírenských subdodavatelů. Vedení armády a ministerstva obrany přitom původně chtělo, aby vybraný uchazeč musel spolupracovat s Vojenským opravárenským podnikem VOP 065, který je státní firmou. To se však nelíbilo meziresortní komisi, která schvaluje veřejné zakázky.

Armádou oslovení dodavatelé již vyjednávají s českými strojírenskými a zbrojařskými firmami o případné spolupráci. Například poradce společnosti Rheinmetall – bývalý náměstek ministra obrany Michael Hrbata uvedl, že firma chce, aby jejich Lynx pro českou armádu byl co nejvíce český. „Vyjednáváme s řadou firem, které by s námi mohly spolupracovat. Jmenovat mohu například VOP CZ, Česká zbrojovka, Interlink, skupina CSG, Meopta a další,“ řekl Ekonomickému deníku Hrbata.

Zástupci dalšího možného dodavatele Dynamics European Land Systems (GD) v létě cestovali po několika českých krajích, aby se setkali s představiteli různých českých státních i soukromých průmyslových podniků a jednali s nimi o možné budoucí spolupráci. Jejich obrněnec ASCOD 2 už totiž na rozdíl od konkurentů součástky vyrobené českým průmyslem obsahuje. Jedná se například o moderní přední i zadní světla, která vyvinula a vyrobila společnost Ray Service ze Starého Města u Uherského Hradiště. Při své letní tzv. industrial tour, manažeři GD navštívili tři české průmyslové regiony (Pardubický kraj, Moravskoslezský kraj a Zlínský kraj), kde jednali se stávajícími dodavateli a zároveň se jejich prostřednictvím seznamovali s novými potenciálními partnery, a hledali další možnosti, jak český průmysl využít. Podrobně jsme o plánech na zapojení domácího strojírenského průmyslu psali v textu Podpora českého zbrojního průmyslu ze strany státu? Zatím jen proklamace

Ministr obrany Lubomír Metnar řekl, že by chtěl podepsat smlouvu s dodavatelem v létě příštího roku. Podle zainteresovaných hráčů je to nereálný termín, jelikož kolem obří zakázky bude spousta právních tahanic se snaze zpochybnit schopnost protivníka stroje dodat a získat ji pro sebe. Jedním ze stěžejních požadavků armády je, aby v prostoru pro bojový výsadek mohlo jet osm vojáků, v posádkové věži by byl velitel a střelec a mimo věž řidič bojového vozidla pěchoty. To v tuto chvíli splňuje jen německý Lynx a je otázkou, jestli se ostatním soutěžitelům podaří svá vozidla změnit či přesvědčit vojenské plánovače, aby změnili své požadavky.

Vojáci chtějí 210 strojů v sedmi variantách. Nejvíce bude bojových obrněnců, dále vozy pro velitele, průzkumné, ženijní, zdravotní, vyprošťovací vozy a dělostřelecká pozorovatelna.

Jiří Reichl