České vzdušné síly mají kompletní počet nových amerických vrtulníků systému H-1. Dnes ráno přilétl na pardubické letiště nákladní letoun C-17 Globemaster s posledními dvěma stroji UH-1Y Venom. Uživatelem flotily čítající osm vrtulníků Venom a čtyři stroje AH-1Z Viper bude 22. základna vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou. V následujících letech česká armáda obdrží ještě dalších osm kusů zmodernizovaných vrtulníků Bell systému H1 jako dar od americké vlády za pomoc Ukrajině.
Aby se Venomy do Globemasteru vešly, bylo nutné z nich odmontovat vyrovnávací rotor, stabilizátor, hlavu nosného rotoru a listy nosného rotoru. Vrtulníky nyní v řádech několika dnů znovu sestaví zaměstnanci výrobce v pardubickém Centru leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA.
Poté projdou celním odbavením a přelétnou na mateřskou základnu v Náměšti. Zálety na nových vrtulnících provedou piloti z americké Agentury pro správu obranných kontaktů (Defense Contract Management Agency), která za českou stranu vrtulníky H-1 přebírá.
Podle velitele Vzdušných sil Armády ČR generálmajora Petra Čepelky je systém H-1 výrazným krokem kupředu.
Mohlo by vás zajímat
„Tato platforma je o několik generací dál než byly vrtulníky Mi-24. Příchodem strojů systému H-1 se také mění formy a metody výcviku, harmonizujeme přípravu personálu s aliančními technikami a standardy. Stáváme se tak silnějšími hráči v rámci bezpečnostního prostředí nejen v Evropě,“ prohlásil.
Piloti i mechanici se intenzivně školí
V současné době probíhá na 22. základně vrtulníkového letectva intenzivní pokračovací výcvik českých instruktorů pod vedením amerického mobilního výcvikového týmu. Základní přípravu Češi zahájili vloni v USA, skončit by měla letos v létě.
„Výcvik probíhá v souladu s implementačním plánem. K tomu běží také základní typový výcvik pozemního personálu, a to jak teoretický, tak praktický. Po dokončení výcviku získají vyškolení piloti i technici certifikaci a budou se společně s americkými instruktory podílet na výcviku dalšího personálu vrtulníkové základny,“ sdělil velitel 22. základny brigádní generál Rudolf Straka.
Teoretický výcvik probíhá na počítačích, kde se technici učí o systémech vrtulníků a předepsaných pracích, dále pracovat s technickou dokumentací a získávají také znalosti o technologiích oprav. Piloti se v rámci výcviku učí základní techniku pilotáže, probíhá výcvik na simulátoru pro vrtulník AH-1Z Viper. V letních měsících je naplánován střelecký výcvik.
„Celý výcvik náměšťského personálu je koordinován výcvikovým týmem dle osnov United States Marine Corps, od základního výcviku až po pokračovací bojový výcvik,“ upřesnil Straka.
Mezivládní dohodu na nákup osmi víceúčelových Venomů a čtyř bitevníků Viper podepsali 12. prosince 2019 tehdejší ministři obrany ČR a USA Lubomír Metnar (nestraník za ANO) a Mark Esper. V armádě nahradí zastaralé Mi-35/24V. Ministryně Jana Černochová (ODS) pak v dubnu 2022 ve Washingtonu dojednala dodání dalších osmi starších strojů (dvou Venomů a šesti Viperů), které ČR získala od USA zdarma.
Do zakázky se více než třetinovým podílem zapojí český obranný průmysl.
Bell UH-1Y VENOM je víceúčelový vrtulník, vyrobený americkou firmou Bell Helicopter Textron z Texasu.
Vrtulník je opatřený dvojicí výkonných turbohřídelových motorů T700GE, které pohání nový čtyřlistý kompozitní rotorový systém s balistickou odolností proti palným zbraním až do ráže 23 mm. Sdílí až 85 procent svých součástek s bitevním vrtulníkem AH-1Z VIPER. To výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Sdílejí stejný motor, integrovaný systém pro mise a dynamické komponenty, jako je například čtyřlistý rotorový systém. Díky velmi podobné avionice mohou posádky obou strojů využívat i stejný letový simulátor.
Víceúčelový UH-1Y VENOM patří do takzvané linie vrtulníků Huey, sahající k jeho předchozím modelům. VENOM je nejmladším členem této rodiny vrtulníků a následovníkem legendárního veterána UH-1 Iroquois. Oproti předchůdci je doslova napěchovaný nejmodernější senzorikou a avionikou.
Původní Huey byl lehce rozpoznatelný charakteristickým zvukem při letu. U nového stroje tomu již tak není díky modernímu čtyřlistému rotoru, který mu ve vzduchu mimo jiné poskytuje i vyšší stabilitu.
První let prototypu stroje UH-1Y se uskutečnil již v roce 2001. V roce 2008 proběhlo představení stroje veřejnosti a začala sériová výroba trvající dodnes.
Jelikož se jedná o víceúčelový stroj, vyniká velkou přepravní kapacitou a disponuje i vysokou palebnou silou.
VENOM může být vyzbrojen dvojicí kulometů M240 ráže 7,62 mm, GAU 16/A ráže 12,7 mm nebo rotačními kulomety GAU17/A ráže 7,62 mm. Dále je schopen na dvou závěsných bodech nést rakety vzduch–země.
(hrb)