Po čtyřech letech, kdy trať kvůli zaplavení laguny nefungovala, se již podařilo zrekonstruovat sedmdesát procent a její otevření se očekává v příštích týdnech. Zrekonstruovaná infrastruktura umožní vlakům oproti aktuálně využívaným tratím značnou časovou úsporu, a to až den a půl. Celkem 117 milionů pesos, což je asi jeden milion eur, se použilo na opravu hráze, demontáž staré trati, výměnu spojovacích materiálů, pražců či kolejnic.
Opravy jsou aktuálně hotové téměř ze tří čtvrtin, a to včetně opravy hráze laguny.
Patnáctikilometrový úsek je od roku 2017 neprůjezdný kvůli vysoké hladině vody, která zasáhla jak osobní, tak nákladní dopravu. Díky spolupráci mezi ministerstvem dopravy a společností Trenes Argentinos Cargas se práce na obnově trati podařilo zintenzivnit.
Vytížená trasa
Na lince San Martín se přepravuje celá řada různých komodit počínaje cementem a paletami, až po sójovou mouku či víno. Mezi letošním lednem a květnem bylo na této trase přepraveno více než 1,8 tun nákladu, což je o 31 procent více než v roce předchozím a o 69 procent více než v roce 2019.
Rekonstrukce infrastruktury a zprovoznění trasy přes lagunu umožní přepravcům značnou časovou úsporu až jeden a půl dne. Bude tak možné obnovit původní trasy nákladních vlaků mezi Rufino v Santa Fe a Junínem v Buenos Aires.
Modernizace železnic, k nimž patří právě i trať San Martín v provincii Santa Fe, prosazuje v rámci národního plánu modernizace železnic argentinský ministr dopravy Alexis Guerrera.
Práce pokračovaly i v pandemii
Opravy trati vedoucí přes lagunu začaly v prosinci 2019, kdy se ujala úřadu nová národní vláda. I přes pandemii koronaviru loni práce pokračovaly a očekává se, že během pár týdnů bude trasa připravena ke znovuotevření.
„Společnost Trenes Argentinos Cargas odvedla v našem plánu modernizace dopravy pozoruhodně pokročila. Práce v laguně La Picasa, ale nejen tam, je toho příkladem, a to i přes probíhající pandemii koronaviru, která postihla celou zemi. Cestování tak můžeme značně zkrátit, což se promítne na celkové kvalitě poskytovaných železničních služeb a poskytne to výhody i řadě firem, které železnice využívají,“ uvádí ministr dopravy Alexis Guerrera.
La Picasa laguna s rozlohou asi tři stovky kilometrů čtverečních leží ve dvou argentinských provinciích: Santa Fe a Buenos Aires. Železniční provoz zde byl původně obnoven už v listopadu 2008. V březnu 2017 zde musel být provoz přerušen kvůli dešťům, které zvýšily hladinu vody a narušily trať.
Tomáš Rovný