Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zveřejnilo návrhy pěti finalistů na řešení nového mostu Pražského okruhu přes Vltavu mezi Březiněvsí a Suchdolem. Porotu nejvíc oslovil návrh Sdružení Stráský, Hustý a partneři a Studia acht.

Nejvýše umístěný návrh ocenil také ministr dopravy Martin Kupka (ODS).  Nejméně podle něj zasahuje do scenérie vltavského údolí a nepotřebuje pilíře, které by zasahovaly do břehů. „Je to velmi organické a cenné řešení,“ komentoval návrh.

„Teď nás čeká nejtěžší úkol – vybrat jediné řešení, které skloubí špičkovou architekturu s ekonomickou a technickou rozvahou,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stovky metrů přes řeku

Přemostění má být dlouhé téměř 600 a vysoké 80 metrů. Počítá se třemi jízdními pruhy v každém směru včetně převedení pěší a cyklistické dopravy. Předpokládané investiční náklady činí dvě miliardy korun bez DPH.

Most
2. místo, návrh Valbek, spol. s r.o. Foto: ŘSD

Mezinárodní architektonickou soutěž organizovalo ŘSD a soutěžní podmínky schválila Česká komora architektů (ČKA). Celkový rozpočet na ceny a odměny je 20 milionů korun. Porotou nejvýše oceněný návrh získá pět milionů korun. Definitivně rozhodnuto by mělo být v září. Vítězná varianta poslouží jako podklad do dalšího postupu přípravy stavby.

Teď půjde také o peníze

Porota složená ze zástupců města, ŘSD, ministerstva dopravy, architektů a expertů ČVUT vybírala pětici finalistů z 15 návrhů. Teď bude ŘSD posuzovat u návrhů technickou proveditelnost, udržitelnost a odhadované investiční i provozní náklady.

Do finálové pětice porota vybrala dále návrhy studií Valbek, Cowi Czech Republic, Sdružení 2T engineering a TOP CON Servis a Sdružení ov architekti a V-NOC. Vybrané návrhy chce ministerstvo dopravy ukázat i veřejnosti. Podle Kupky o tom jedná například s Národním technickým muzeem.

Mohlo by vás zajímat

Vítězný návrh plánuje ŘSD zapracovat do projektové dokumentace tak, aby bylo možné v roce 2027 zahájit stavbu. Celý Pražský okruhu by měl být dokončený v letech 2030 až 2031. Celkem má být dlouhý 83,6 kilometru, teď je v provozu polovina. Z 11 částí chybí dokončit čtyři.

Rozestavěný je nyní úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v přípravě jsou severní úseky Ruzyně-Suchdol, dále Suchdol-Březiněves a Březiněves a Satalice. První úsek se otevřel 20. září 1983.