INZERCE

Konec polské dálnice S3 u hranic s Českou republikou. Foto: Budimex/Youtube

Antimonopolní úřad zamítl návrh na přezkum vyloučení Budimexu ze stavby D11

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl návrh polské společnosti BUDIMEX S.A. na přezkum úkonů zadavatele Ředitelství silnic a dálnic kvůli vyloučení z výběrového řízení na stavbu dálnice D11 1109 Trutnov – st. hranice ČR/PR. Antimonopolní úřad tak učinil dle svého vyjádření kvůli nesplnění kvalifikačních požadavků. Aktuálně běží patnáctidenní lhůta pro podání rozkladu proti rozhodnutí.

Polská společnost Budimex nadále usiluje o tendr na dostavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Po vyloučení z výběrového řízení dala podnět k přezkumu k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Informovala o tom mluvčí firmy Diana Zyglewská. „Domníváme se, že je tento postup vhodný, protože jsme si jisti, že je naše nabídka vysoce konkurenceschopná a naše reference jsou v souladu s požadavky projektu D11,“ doplnila mluvčí.

Odvolání Budimexu přišlo poté, co Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) v prvním červnovém týdnu zamítlo námitky polské společnosti proti jejímu vyloučení z výběrového řízení na stavbu úseku D11. „Nyní tak probíhá lhůta pro podání přezkumu postupu zadavatele na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze strany neúspěšného uchazeče,“ uvedl tehdy generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

K vyloučení z tendru došlo o měsíc dříve po rozhodnutí ÚOHS, podle kterého společnost Budimex nesplnila podmínku technické kvalifikace. Firma následně podle ŘSD plnění kvalifikačních kritérií přes opakované výzvy nedoložila. Generální ředitel ŘSD poté oznámil, že se uskuteční standardní hodnocení účastníků tendru, kteří byli další v pořadí. Nové výběrové řízení se vypisovat nebude. Zahájení realizace stavby se kvůli vývoji v tendru může podle Mátla posunout až na letošní podzim, ŘSD přitom původně počítalo s datem 19. prosince 2023.

Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, šlo 87 procent původně předpokládané ceny. Jako druhé se v pořadí umístilo sdružení vedeného společností MI Roads, které zároveň stálo za podáním námitek proti polské společnosti Budimex. Sdružení nabídlo v tendru dostavbu D11 za 11,71 miliardy korun bez DPH.

Antimonopolní úřad ale naděje polského stavebního giganta hatí. Budimex má nyní 15 dní čas na to podat proti rozhodnutí rozklad.

„Návrh navrhovatele – Budimex S.A. – ze dne 10.6. 2024 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Ředitelství silnic a dálnic s. p. – učiněných při zadávání veřejné zakázky D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 19. 12. 2022 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 22. 12. 2022 se podle paragrafu 265 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v rozhodném znění, zamítá, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření,“ stojí v aktuálním rozhodnutí ÚOHS.

Začátek odůvodnění rozhodnutí antimonopolního úřadu v neprospěch Budimexu. Foto: Jan Hrbáček

Podle plánů ŘSD se má na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3. Jak už dříve Mátl uvedl, česká strana by chtěla zmíněný úsek otevřít v roce 2025. Na termínem aktuálně vidí otazník. Celý úsek Trutnov – státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, měl být podle původních plánů hotový v roce 2027.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky vyloučilo Budimex z tendru na dostavbu D11 na začátku května. Podle generálního ředitele státního podniku Radka Mátla k tomu ŘSD přistoupilo kvůli tomu, že firma přes opakované výzvy nedoložila plnění kvalifikačních kritérií.

Mátl se vyjádřil i k tomu, jaké zpoždění může u stavby kvůli nynějšímu vývoji nastat. „To nelze odhadnout, neboť nevíme, jak se zachová vyloučený subjekt a jak rychle bude rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. V pesimistickém scénáři to může znamenat odložení zahájení realizace až do podzimu,“ sdělil Ekonomickému deníku.

ŘSD přitom plánovalo, že stavbu zahájí 19. prosince 2023. Podle plánů státního podniku se měl na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3.

Konec polské dálnice S3 u hranic s Českou republikou. Foto: Budimex/Youtube

„Respektujeme vydané rozhodnutí. Za námi podanou nabídkou si však i nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by tak odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ sdělila Ekonomickému deníku.

Původní rozhodnutí o vítězi tendru zrušil na popud sdružení vedeného společností MI Roads, které se umístilo v pořadí druhé, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na začátku dubna. Podle antimonopolního úřadu při výběru ŘSD pochybilo z důvodu, že Budimex nesplnil právě podmínku technické kvalifikace. Výběrové řízení se pak vrátilo do fáze hodnocení nabídek.

Sdružení v čele s MI Roads ve svých námitkách tvrdilo, že polská společnost Budimex  použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.

V soutěži na výstavbu úseku o délce 21,1 kilometru původně Budimex nabídl nejnižší cenu ve výši 11,35 miliardy korun bez DPH, jde o 86,8 procenta původně předpokládané ceny. Polský Budimex se také začal v předstihu na výstavbu D11 aktivně chystat. Otevřel kanceláře v Trutnově a Žacléři, kde dohromady od letošního března pracovalo až 60 zaměstnanců firmy.

(nik, teč)