Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl připomínky firmy Stadler k veřejné zakázce na automatické vlaky a dopravní systém pro linky C a D pražského metra za 86 miliard korun. Informaci Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) potvrdil i mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Doplnil, že rozhodnutí není pravomocné a plyne lhůta pro podání rozkladu. V platnosti tak zůstává zákaz na tuto zakázku uzavřít smlouvu.

Dopravní podnik tendr, který se uskutečnil formou soutěžního dialogu, vyhlásil v polovině dubna loňského roku. V prosinci obdržel žádosti o účast v soutěžním dialogu od dvou uchazečů. V současnosti posuzuje podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií. Po dokončení posuzování vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali, k účasti na jednací fázi veřejné zakázky probíhající formou soutěžního dialogu.

„Vzhledem k předpokládané hodnotě veřejné zakázky ve výši cca 86 miliard Kč bez DPH jde o zakázku strategickou, kterou zadavatel odpovědně připravoval několik let, a její předmět i nastavení kvalifikačních požadavků v rámci PTK (předběžná tržní konzultace poz. red.)konzultoval s relevantními dodavateli,“ citoval dopravní podnik závěry ÚOHS.

Antimonopolní úřad podle pražského dopravního podniku také uvedl, že kvalifikační požadavky prošly připomínkováním ze strany potenciálních dodavatelů, následně úpravou ze strany zadavatele a jejich finální podoba je nastavena shodně vůči všem dodavatelům.

Mohlo by vás zajímat

„Úřad uzavírá, že s ohledem na složitost a rozsah veřejné zakázky považuje v tomto konkrétním případě napadené požadavky zadavatele na technickou kvalifikaci za přiměřené, nediskriminační, a tedy souladné se zákonem. Napadené zadávací podmínky nebyly stanoveny tak, že by některým dodavatelům zaručovaly konkurenční výhodu nebo že by bezdůvodně vytvářely překážky hospodářské soutěže,“ uvedl ze závěrů antimonopolního úřadu DPP.

Podle tiskového mluvčího ÚOHS Švandy úřad neshledal důvody pro uložení nápravného opatření. Do soutěže dorazily dvě nabídky, a to od sdružení Škoda/Siemens a od Alstomu. DPP v říjnu částečně podmínky rozvolnil, podle společnosti Stadler ale nedostatečně.

Reference neprošla

Stadler v soutěži neuspěl s požadavkem, aby mu byla uznána jako reference pro kvalifikaci dodávka metra pro Glasgow. Tam jsou vlaky vybaveny vyšším stupněm automatického zabezpečení GoA4. Podmínky soutěže DPP ale takovou referenci nepřipouštějí.

Součástí zakázky ke kromě dodávek vozů pro metro D a C i automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D, který zajistí plně automatizovaný provoz metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tedy bez provozního personálu na palubě.

Dopravní podnik poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Podle DPP automatizace umožní zvýšit přepravní kapacitu na nejvytíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.