Německý antimonopolní úřad přivítal návrh Evropské unie na rozdělení společnosti Deutsche Bahn. „Existuje mnoho náznaků, že oddělení sítě a železničního provozu by bylo lepším modelem pro podporu hospodářské soutěže na železnici v dlouhodobém horizontu,“ řekl předseda německého Spolkového kartelového úřadu Andreas Mundt pro Ippen-Media. CDU/CSU měla v plánu ve Spolkovém sněmu ve čtvrtek 21. března předložit návrh, který se rozdělením železničního molochu zabývá.
„S ohledem na struktury na železnici vytvořila spolková vláda na začátku roku v rámci železniční skupiny infrastrukturní společnost, která je zaměřena na společné dobro. To však může být pouze první krok, protože zásadní problémy konkurence jsou hlubší,“ řekl dále Andreas Mundt.
Podle Mundta není divu, že Deutsche Bahn je dominantním lídrem v železniční osobní dopravě.„Samozřejmě, že větší konkurence je dobrá,“ pokračuje Mundt. CDU/CSU chce proto dnes ve Spolkovém sněmu předložit návrh, který se rozdělením železničního molochu zabývá.
Evropská unie konkrétně navrhuje zcela oddělit odvětví infrastruktury, které tvoří společnosti DB Netz, DB Station and Service, jakož i DB Energie, od odvětví dopravy. To má vytvořit větší konkurenci na německých železnicích.
Mohlo by vás zajímat
Spolkový antimonopolní úřad se připojil k výzvě k rozdělení Deutsche Bahn na sklonku roku. To již dříve doporučila monopolní komise, která radí německé vládě v otázkách hospodářské soutěže.
Spolkový kartelový úřad se připojil k výzvě, aby se Deutsche Bahn rozdělily na společnost pro železniční síť a společnost pro železniční provoz.
„Větší konkurence na železnici je dobrá. Deutsche Bahn má mnoho rafinovaných způsobů, jak bránit konkurenci. To by se mělo změnit. Oddělení sítě a provozu je správný model,“ řekl už loni předseda úřadu pro hospodářskou soutěž Andreas Mundt pro Süddeutsche Zeitung.
Monopolní komise, která radí německé vládě, ve své červencové sektorové zprávě vyzvala k „rozsáhlé ekonomické a organizační nezávislosti divize železniční infrastruktury na ostatních společnostech skupiny DB“. Reformní balíček spolkové vlády je podle komise sice rozumný, ale nejde dostatečně daleko.
Monopolní komise v létě uvedla, že ani v regionální, nákladní ani dálkové dopravě nezískali konkurenti Deutsche Bahn podíl na trhu ve větší míře. Podle studie se podíl konkurentů v místní železniční osobní dopravě mezi lety 2020 a 2021 zvýšil pouze o jeden procentní bod na 34 procent.
Deutsche Bahn podle zprávy nadále dominovala dálkové dopravě s tržním podílem kolem 96 procent.
Konkurence v nákladní dopravě mezi lety 2020 a 2021 také stagnovala. Konkurenční společnosti železnic zde ovládají přibližně 55 procent trhu.
Deutsche Bahn se proti plánu na rozdělení postavily. „Na železniční síti je více než 400 aktivních železničních společností. Nikde jinde v Evropě není na železnici větší konkurence,“ zareagovaly státní dráhy. A doplnily, že Deutsche Bahn také dodržují platné zákony.
Jaké jsou argumenty pro a proti rozdělení?
Zastánci rozdělení argumentují tím, že nezávislá síť by podpořila konkurenci na železnici, trasy by byly spravedlivěji rozděleny a železniční provoz by byl celkově levnější.
Rozdělením by se státní podnik mohl stát štíhlejším a flexibilnějším, tvrdí CDU a CSU. Kromě toho by soutěžitelé měli transparentnější přístup k údajům týkajícím se železniční sítě a vlakové dopravy. Rozdělení by posílilo hospodářskou soutěž, což je názor, který sdílí i Komise pro monopoly.
Tvrdí, že oddělení by bylo výhodné i z hlediska transparentnosti vzájemných finančních závislostí v rámci skupiny a zamezení osobním vazbám mezi společnostmi skupiny.
Odborový svaz železnic a dopravy (EVG) je naopak odpůrcem rozdělení a argumentuje možnými nevýhodami pro zaměstnance.
„Pracovní služby musí být i nadále možné přidělovat v rámci skupiny DB, což znamená jistá pracovní místa, která jsou předmětem kolektivního vyjednávání, zejména v sektoru služeb,“ řekl šéf EVG Martin Burkert.
EVG se také obává, že dlouhodobá debata o budoucím směřování železničního uskupení by mohla v dlouhodobém horizontu paralyzovat železnici jako způsob dopravy.
„To, co potřebujeme, je adekvátní financování infrastruktury,“ objasňuje Burkert.
Konkurenti Deutsche Bahn zprávu ocenili.
„Komise pro monopoly uhodila hřebíček na hlavičku svou kritikou současného stavu vládních plánů na reformu sítě. Spolkové ministerstvo dopravy by mělo brát tyto náznaky velmi vážně a rychle představit kompletní koncepci, která jde nad rámec falešného řešení a prohlášení o záměru. Německo potřebuje uvolnit železniční síť,“ řekl loni v létě Peter Westenberger, generální ředitel Güterbahnen.
Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) pak požadavek na rozdělení odmítl.
„Nechceme železnici rozbít, ale chceme posílit její efektivitu,“ řekl televizi Welt. Vládní plány a návrhy monopolní komise nejsou tak daleko od sebe. Nová infrastrukturní společnost bude v budoucnu řídit údržbu a rozšiřování železniční sítě odděleně od provozu železnice – „ale celou věc v integrované skupině“.
Poslanec za Levicovou stranu Bernd Riexinger pak hovořil o „neoliberální úchylce“. Pokud by podle něj došlo k rozdělení Deutsche Bahn, větší zisky by měli pouze soukromí poskytovatelé.
„Pokud tak důležitý poradní orgán federální vlády, jako je Komise pro monopoly, vydává taková doporučení, vládní koalice by je měla realizovat,“ řekl naopak poslanec CSU Ulrich Lange.
(nik)