Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal v rámci své působnosti v oblasti přístupu k dopravní infrastruktuře dvě prvostupňová rozhodnutí, jimiž schválil státní organizaci Správa železnic poslední části návrhu plánu na omezení provozování dráhy v roce 2025. Rozhodnutí nejsou dosud pravomocná a je možno proti nim podat rozklad.
Úřad ve dvou samostatných řízeních rozhodoval o námitkách tří dopravců (ARRIVA vlaky s.r.o., CityRail, a.s. a KŽC Doprava, s.r.o.) proti schválení výluk na úsecích Chodová Planá – Mariánské Lázně, Krupka město – Oldřichov u Duchcova, Železný Brod – Semily, Turnov – Malá Skála – Železný Brod, Všetaty – Byšice – Kropáčova Vrutice – Chotětov – Mladá Boleslav hlavní nádraží, Chotětov – Mladá Boleslav hlavní nádraží a Benešov nad Ploučnicí – Františkov nad Ploučnicí – Horní Police.
Dopravci namítali, že návrh plánu na omezení provozování dráhy v roce 2025 v rozsahu uvedených výluk je v rozporu se zákonem o dráhách, neboť není omezením na dobu nezbytně nutnou a v nezbytně nutném rozsahu, a také v rozporu se souvisejícími unijními předpisy.
Úřad ale v obou rozhodnutích dospěl k závěru, že v rámci návrhu plánu omezení provozování dráhy na rok 2025 došlo k naplnění zákonné podmínky postupu při tvorbě návrhu bez dohody s dotčenými subjekty. Správa železnic přitom odůvodnila plánovaná omezení popisem stavu dráhy a plánovaná omezení svým rozsahem a dobou odpovídají prováděným činnostem, které jsou se stavbou spojeny a které splňují zákonné podmínky.
Úřad dále shledal, že návrh plánu omezení provozování dráhy na rok 2025 v rozsahu uvedených výluk obsahuje veškeré náležitosti stanovené zákonem, když žadatel – Správa železnic – vymezil konkrétní termíny zahájení a ukončení konání jednotlivých výluk, jejich důvodu a předpokládaného rozsahu omezení provozování drážní dopravy na dráze. Úřad rovněž neshledal v postupu Správy železnic porušení unijních předpisů.
Související prvostupňové rozhodnutí, jímž antimonopolní úřad v září tohoto roku schválil Správě železnic významnou část návrhu plánu omezení provozování dráhy na rok 2025, je již pravomocné.
(nik)