Správa železnic v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek rozdělila předmět sektorové veřejné zakázky na opravu havarijního stavu náspu v úseku Hájek – Dalovice km 178,850 – 179,000 a opravu svršku a TV v úseku Hájek – Dalovice km 178,500 – 179,400 tak, že došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky, kterou pak zadala mimo zadávací řízení uzavřením dvou smluv o dílo. Zadavatel svým postupem mohl ovlivnit výběr dodavatele, oznámil dnes Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Správa železnic se tak podle antimonopolního úřadu dopustila se tak přestupku, za nějž mu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pokutu ve výši 150 tisíc korun.
Správa železnic při zadávání sektorové veřejné zakázky na obnovení provozu jí spravovaného úseku železniční trati realizovala v průběhu roku 2020 dvě samostatná poptávková řízení, na jejichž základě následně uzavřela dvě samostatné smlouvy o dílo na provedení předmětných stavebních prací.
Dodavatelem se stala společnost „ChT + TRIX + H-PRO GEO – Sanace Hájek“, jejímiž účastníky jsou společnosti Chládek & Tintěra, a. s., STRIX Chomutov, a. s., a H-PRO GEO, s. r. o.
Úřad prokázal, že předmět plnění obou smluv o dílo spolu věcně, místně, funkčně i časově souvisí, jedná se tedy o jednu veřejnou zakázku, jejíž celková předpokládaná hodnota vzniká součtem předpokládaných hodnot obou poptávkových řízení, tj. 155 620 000 korun bez DPH a přesahuje finanční limit pro nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce (137 366 000 korun bez DPH).
„Zadavatel měl povinnost zadat nadlimitní sektorovou veřejnou zakázku v odpovídajícím druhu zadávacího řízení,“ uzavřel antimonopolní úřad.
(hrb)