INZERCE

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vykonává dohled nad veřejnými zakázkami a hraje důležitou roli na poli ochrany hospodářské soutěže. Foto: ÚOHS

Antimonopolní úřad obhájil u soudu zrušení zakázky na nová auta pro vnitro

Krajský soud v Brně zamítl žalobu podanou Ministerstvem vnitra ČR proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Spor se týká zrušeného zadávacího řízení ministerstva z roku 2019 na dodávky osobních automobilů v policejním i běžném provedení, která nápadně zvýhodňovalo společnost Škoda Auto.

Rozsudek soudu z konce března, který byl antimopolnímu úřadu doručen až v minulých dnech, dává Úřadu za pravdu. Ministerstvo i podle rozsudku nastavilo v soutěži za více než dvě miliardy korun diskriminačně zadávací podmínky. Kombinace stanovených technických požadavků ve svém důsledku vedla k bezdůvodné konkurenční výhodě pro Škodu Auto, jak uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.

Krajský soud zamítl námitky týkající se nepřezkoumatelnosti či výhrady proti využití průzkumu trhu jako důkazního prostředku. Soud potvrdil také správnost skutkových zjištění a jejich hodnocení, když se ztotožnil se závěry ÚOHS ohledně diskriminačního charakteru požadovaných parametrů vozidel. Kauza spadá do doby, kdy byl ministrem vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

Zadavatel podle soudu dostatečně nezdůvodnil, v čem jsou vozidla typu sedan či hatchback natolik odlišná od vozidel typu kombi, že pro značnou část veřejné zakázky požadoval dodání vozidel s homologací sedan/hatchback a zároveň základním objemem zavazadlového prostoru minimálně 500 litrů.

Důvody pro zrušení sporné soutěže na osobní auta ÚOHS podrobně popsal již před třemi lety. Úřadu vadilo, že zadavatel v daném případě stanovil několik desítek technických požadavků na vozidla, které však byl schopen splnit pouze jediný dodavatel. Tím byl výsledek „soutěže“ předem určen.

Podivné bylo i to, že ministerstvo vnitra nakupovalo automobily pro celý rezort, nikoliv pouze pro Policii ČR. Přesto na celý nákup v odhadované výši přes 2 miliardy korun nastavilo stejné technické parametry jako na vozidla určená pro policisty.

O dalších případech, které v loňském roce ÚOHS řešil, se dočtete ve zprávě Ekonomického deníku z konce dubna.

(red)