Analýza BESIP a Centra dopravního výzkumu, která mapuje střety cyklistů a motoristů za posledních 10 let, přinesla znepokojivé údaje. Za zmiňované období došlo na silnicích k více než 22 tisícům nehod, které často byly fatální. Aktuální statistiky Policie navíc ukazují, že jenom za letošní prázdniny na českých silnicích zemřelo 9 cyklistů a dalších 77 bylo těžce zraněno. Celkově došlo za letošní červenec a srpen k 1 272 dopravním nehodám s účastí cyklisty.

Ze zmiňované desetileté analýzy vyplývá, že zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty.
„Ročně na našich silnicích zemře v průměru přes 40 cyklistů, často bohužel nedbalostí na jakékoliv straně. Chceme proto cyklistům i motoristům na konkrétních případech ukázat, jaké nenadálé situace nás mohou v silničním provozu potkat a jak je zvládnout,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

Nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení.

Situace 1, zdroj: BESIP

Mezi nejtragičtější střety vozidel s cyklisty patří nehody na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany (situace 1).

V polovině případů dochází k lehkému zranění, ale ve třetině případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty.

,,Náraz vozidla do cyklisty zezadu (situace 2) řadíme k druhé nejtragičtější skupině z hlediska fatálních následků. V necelé pětině případů utrpí cyklista zranění neslučitelná se životem.

Mohlo by vás zajímat

Situace 2, zdroj BESIP

Obecně platí, že pro cyklistu je zásadní vidět a být viděn, zejména za snížené viditelnosti. Ideální je nosit reflexní prvky nebo používat oblečení, které je těmito prvky vybaveno a při zhoršené viditelnosti, tedy nejen v noci, ale i za šera a hustého deště, aktivní zdroj světla“, upozorňuje Neřold.

Velmi nebezpečné jsou i střety vozidel s cyklisty v případech, kdy jeden z účastníků přejede do protisměru a dojde k čelnímu střetu. Jedna pětina takových kolizí končí fatálně. Příčinou těchto nehod je převážně plné nevěnování se řízení nebo nezvládnutí řízení.


Problematické jsou i střety na křižovatkách, kterými cyklista projíždí v přímém směru a motorista vůči němu přijíždí zprava, případně zleva (situace 3). Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, dochází mnohem častěji k těžkým až smrtelným zraněním cyklisty.

Cyklisté telefonují i za jízdy

Případy, kdy cyklista havaruje sám, tvoří 40 % všech nehod s účastí cyklistů.
Nejběžnější příčinou vlastních nehod cyklistů je nezvládnutí kola (40 %), nevěnování se řízení v důsledku používání mobilního telefonu (23,5 %) nebo nepřiměřená rychlost (21,4 %).

Ministerstvo dopravy proto věnuje velkou pozornost prevenci. Řidiči i cyklisté naleznou na stránkách BESIP informační servis, týkající se povinné výbavy cyklisty, cyklistické desatero, ale například i vědomostní test z pravidel bezpečné jízdy na kole.

Jana Bartošová