INZERCE

Analýza: Může volání přes Wi-Fi porazit mobilní sítě?

Mobilní operátoři bojovali pouze se službami jako Skype, Viber a skřípali zuby nad Apple FaceTime. Nyní se do boje o lukrativní hovory z mobilů zapojil i Google. 

Volání přes internet nemá žádný velký telekomunikační operátor v lásce. Internetové volání, jak se laicky VoIP říká, je totiž obírá o příjmy. V minulosti se ale nějak s VoIP naučili žít. Tato idylka ale končí.

Operátorům pevných telekomunikačních sítí pomohlo, že lidé si na pevné linky dnes nevolají. A u volání v rámci firem a u lukrativních zákazníků v podobě call-center sami VoIP služby nabízejí, takže aspoň v síti nemají konkurenci. Ostatně, s VoIP mají menší náklady než s klasickými hovory.

Najdou se sice lidé, kteří volají z počítače přes Skype, ale ti by stejně už hodně dlouho za klasický hovor neplatili a drtivá většina soukromých hovorů u mladé a střední generace se přesunula do mobilních sítí.

Mobilní operátoři v minulosti řešili, jak ve svých sítích zablokovat nebo znechutit používání Skype a dalších služeb VoIP jako je Viber nebo Apple FaceTime. Většinou ani moc nemuseli investovat, v jejich pomalých datových sítích tyto služby nabízeli horší kvalitu, než klasické hovory.

Jenže situace se rychle mění a i mobilním operátorům reálně hrozí, že se stanou poskytovateli připojení k internetu a o jejich hlasové bude menší zájem.

A kdepak telekomunikační soudruzi udělali chybu? Podcenili schopnosti technologií, které laicky nazýváme Wi-Fi. Zatímco mobilní operátoři už téměř dvacet let hledají svatý grál v podobě služeb s přidanou hodnotou, staly se mezitím dvě věci:

  • dodavatelé technologií konečně dotáhli do konce to, co slibují už desítky let a mělo být běžnou součástí přinejmenších prvních 3G i 4G sítí – bezproblémové propojení VoIP a klasických (CS) sítí.
  • na ulicích a v kancelářích je přebytek dostupné kapacity a smartphony mají brutální přebytek výkonu z pohledu potřeb VoIP služeb.

Zatímco v minulosti bylo limitující, že pro levné volání přes internet jste potřebovali, aby volající i příjemce používali stejnou aplikaci, dnes je možné volat přímo na koncové telefonní číslo. Dnešní technologie umí propojit hovor z aplikace do okruhové telekomunikační sítě a ceny za takové spojení jsou směšně nízké. Dokud si lidé museli volat na „emailovou adresu“, bylo to složitější. Dnes je možné volat na mobil, i když je příjemce připojený jen k GSM síti.

Mobilní operátoři navíc sami do těchto technologií investují. VoLTE (Voice over LTE) totiž dokáže výrazně snížit náklady. Vedlejším efektem ale je, že stejnou technologii je možné využít pro Wi-Fi calling, což sice zní jinak, ale jde o totéž. Samozřejmě, kdyby mobilní připojení k internetu stálo 300 Kč, k tomu neomezené hovory 100 Kč a rozšíření pro Wi-Fi roaming další stovku, tak nikdo neřeší jiného poskytovatele hlasových hovorů, než vlastního operátora.

Screen shot 2015-06-16 at 0.10.46

Fakt je, že kudlu do zad stávajícímu byznysu se chystají vrazit samotní nadnárodní mobilní operátoři. Kombinací VoLTE a Wi-Fi calling totiž hodlají získat většinu tržeb z roamingu. Teď platí, že zákazník platí hodně, ale o tento příjem se dělí více operátorů. V budoucnu zákazník zaplatí méně, ale jen jednomu operátorovi. To nemůže skončit jinak než cenovou válkou, která srazí roamingové ceny mnohem rychleji a více, než by se povedlo sebeostřejší evropské komisařce.

Dnešní technologie totiž umožňují připojit mobil přes IP protokol (třeba díky hotelové Wi-Fi) k národní ústředně, a všechny hovory směřovat přes internet, ne přes drahou infrastrukturu roamingu a mezinárodní hovory, bez plateb zprostředkovatelům na trase. Byť i tady existují modely (Fon), jak přispět k investicím do kapacity.

Pokud se ptáte, jak si mobilní operátoři ochrání trh, aby jim ho nepřevzali tvůrci operačních systémů pro smartphony, jste na správné cestě. Odpověď, kterou mobilní operátoři asi nechtějí slyšet, je, že Apple už delší dobu nabízí bezplatnou službu FaceTime, která umí i videohovory, zdarma kdekoliv na světě. Limitující ale bylo pouze to, že obě strany potřebovaly mít iPhone, iPad nebo počítač s MacOS.

Jenže Google nedávno představil službu Google Fi. Není bezplatná, ale nabízí služby virtuálního operátora (zatím pro americké zákazníky s celosvětovým roamingem) a primárně se soustředí na využití Wi-Fi připojení. Umí zatím jen připojení k internetu a hovory. Musí se vypořádat s funkcemi, které se zdají, na první pohled, malichernými, ale z pohledu regulace jsou zásadní – lokalizační služby a zejména směrování tísňových hovorů.

Co bude dál? Zatímco mobilní operátoři budou přemýšlet nad tím, jak si ochránit současné příjmy a zachytit nové trendy, americké technologické společnosti budou tyto trendy a služby rozvíjet. Nemluvě o dobře zainvestovaných startupech. Apple, Google a Microsoft totiž mají něco, co telekomunikačním operátorům chybí.

Byť jsou tito giganti obří korporace, umí vytvořit a podpořit týmy agilně rozvíjející technologie a aplikace, ale především, na rozdíl od telekomunikačních firem, mají neskutečnou hotovost a ne jen žádosti o úvěry. A jsou zvyklý investovat do budoucích zisků, ne jen kasírovat současné zákazníky za staré technologie.

Screen shot 2015-06-16 at 0.11.50

Co bude dál? Wi-Fi calling a globální operátoři využívající tu Wi-Fi, tu levné připojení přes mobilní datovou síť, zpočátku nebudou tak viditelní. Ale i tak začnou měnit pravidla hry. Z mobilních operátorů se stanou poskytovatelé připojení k internetu a základního pokrytí. To by se mělo projevit na poklesu koncových cen pro každého a transformaci telekomunikací ze služeb (services) do aplikací.

Pokud vám to připadá nereálné, tak si jen dovolím upozornit, že Amazon již tento proces absolvoval. Jen zatím nedělá mobily. Apple ano, Google dělá nejrozšířenější mobilní operační systém, Samsung pro oba a pro sebe hardware a Microsoft se snaží o celý ekosystém.

Jestli jste mobilní operátor, potom přemýšlejte o tom, jak nastavit byznys model na prodej mobilního připojení k internetu.

A jestli jste klasický ISP, potom se zajímejte o technologie sdílení kapacity vašich zákazníků. Vzniká pár firem/projektů, které o ni budou mít zájem. Vašim zákazníkům tak možná budete moci nabídnout další službu, kterou budou, na rozdíl od různých telekomunikačních VAS, chtít.

Rostislav Kocman, Internetprovsechny.cz