Americký spotřebitel jako by trochu ztrácel svou dobrou kondici. Maloobchodní tržby v dubnu znovu přešlapovaly na místě a jádrová složka čtyři z posledních pěti měsíců buď klesala, nebo stagnovala.
I když maloobchod bez aut a benzínu tvoří pouze čtvrtinu spotřeby amerických domácností a data tradičně procházejí výraznými revizemi, poslední číslo ukazuje na slabý start amerických domácností do druhého kvartálu. Jako by zlepšující se situace na trhu práce a nižší ceny benzínu nebyly pro americký nákupní košík dostatečným dopingem. My stále věříme tomu, že se jedná jen o chvilkovou slabost a silnější trh práce i levnější benzín by měly maloobchod rozpohybovat. Proto reakci amerických trhů, které fakticky přestaly počítat s prvním růstem sazeb v tomto roce, považujeme za přehnanou. I díky tomu podobně jako v prvním kvartále nakonec samotný maloobchod může kreslit černější scénář, než ukáže skutečná spotřeba domácností v rámci HDP.
Zdánlivě opačná situace je v Německu. Tam sice včerejší HDP zklamalo, ale z velké části k růstu přispívá (podle komentáře statistického úřadu) právě německý spotřebitel. I když nevíme přesně o kolik (detaily nejsou známé), maloobchod byl v prvním kvartále silný a na podobný vývoj ukazoval. Chtělo by se zvolat konečně.
Zbytek Evropy na něco podobného čeká pěkně dlouho. Rostoucí útraty Němců mohou částečně vykompenzovat slabší poptávku v řadě ekonomik evropského jihu. Pomohou ale samozřejmě také střední Evropě včetně Česka, pro kterou je Německo hlavní exportní destinací a domácí průmysl skáče přesně podle toho, jak se vyvíjí nálada v průmyslových částech Německa.
Jan Bureš, Era