Dodavatel německého automobilového průmyslu – společnost Mahle – se dramaticky potýká s následky celní přetahované, iniciované americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Před pádem do červených čísel firmu uchrání prodeji jejích částí firmy. Generální ředitel společnosti Arnd Franz varuje před tvrdými ekonomickými dopady amerických cel.

Propad o 1,5 až 5 milionů kusů

Celní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa pravděpodobně povede k masivnímu poklesu globální výroby automobilů, varoval generální ředitel německého dodavatele automobilového průmyslu Mahle Arnd Franz v článku pro ekonomický týdeník WirtschaftsWoche.

Rozsáhlá cla zavedená Trumpovou administrativou znamenají, že v roce 2025 se může vyrobit globálně o 1,5 milionu aut méně. V nejhorším případě by snížení produkce mohlo dosáhnout pěti milionů kusů, pokud by nebyla nalezena žádná funkční obchodní dohoda.

Dodavatel automobilového průmyslu Mahle ze Stuttgartu je velice vystaven bolestem německého automobilového průmyslu. Nižší prodeje automobilů zatěžují obchod, vysoká závislost na spalovacích motorech pak pomalý obrat k elektromobilitě. A uprostřed těchto problémů nastupují cla amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Konsolidovaný čistý zisk pouze ve výši 22 milionů eur

„Směr je správný, strategie funguje,“ řekl i při těchto potížích generální ředitel společnosti Mahle Arnd Franz při oznámení rozvahy společnosti. Po rekordních tržbách v předchozím roce klesly loni tržby o 5,6 procenta na 11,7 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) zároveň vzrostl o téměř 100 milionů eur na 423 milionů. Provozní marže se tak zvýšila – ale stále se pohybuje na slabých 3,6 procentech.

Pozitivní čísla mohou na první pohled znít lákavě, ale na druhý pohled je jasné, že Mahle zůstala v černých číslech jen díky speciálním krokům. Například konsolidovaný čistý zisk v roce 2024 činil pouhých 22 milionů eur, částečně kvůli tomu, že Mahle prodala nemovitosti, které již nebyly potřeba, a vyčistila své portfolio. Došlo například k prodeji obchodu s originálním vybavením termostatů a podílu ve společném podniku BHTC, Behr-Hella Thermocontrol.

Mohlo by vás zajímat

Otázka, kolik společnost Mahle vydělala loni na prodejích, nebyla podrobně zodpovězena. Finanční ředitel společnosti Markus Kapaun pouze řekl, že bylo ohledně prodeje dohodnuto mlčení. Na otázku, zda by Mahle bez prodeje částí firmy vykázala ztrátu, mluvčí pouze odpověděla: „Řídili jsme podnik tak, že rok 2024 byl uzavřen s pozitivním bilančním výsledkem. Obzvláště důležité je, aby se zlepšil provozní výsledek. Naše opatření fungují.“

Některé továrny už nevyrábějí nic

Generální ředitel společnosti Arnd Franz se nyní k situaci v Severní Americe podrobně vyjádřil. Mahle předpokládá, že v roce 2025 bude na celém světě vyrobeno nejméně o 1,5 milionu aut méně kvůli celní situaci v USA. V nejhorším případě, bez obchodní dohody, by to mohlo být až pět milionů.

Situace se podle Franze „výrazně změnila, téměř bych řekl zdramatizovala“ americkými dovozními cly v posledních týdnech a dnech. Někteří zákazníci výrobu automobilů pozastavili. V továrnách v Mexiku, Kanadě a USA už některé nevyrábějí nic.

„Musíme proto zeštíhlit výrobu vozidel,“ řekl Arnd Franz.

Generální ředitel společnosti Mahle Arnd Franz. Foto: Automobil Woche Kongres

Růst cen aut

Severní Amerika klesne na méně než 15 milionů vyrobených aut v roce 2025. To má dopad na závody v Evropě, v Japonsku a v Koreji. „Ve skutečnosti jsme očekávali stagnující obchodní trend v roce 2025,“ vysvětluje Franz. Nyní však byly tržby společnosti Mahle v prvních třech měsících „mírně pod naším očekáváním“. Právě z tohoto důvodu byl odhad pro rok 2025 revidován směrem dolů.

Německá společnost Mahle dosud v Severní Americe vygenerovala tržby ve výši přibližně tří miliard eur. Mahle nyní vidí účinky cel „v trojciferném milionovém rozmezí. „To jen tak nestrávíme,“ řekl Franz. Proto předpokládá, že ceny automobilů v Americe nakonec budou muset vzrůst. Většinu ponese americký spotřebitel.

Aby tomu zabránila, Mahle nyní snížila tok meziproduktů z Číny do Severní Ameriky. A Franz nastínil jasný trend: „Snažíme se proto nasměrovat do Severní Ameriky.“

Investice v USA? S rozvahou

Přestože chce společnost Mahle pokračovat v investicích v Severní Americe obecně, neznamená to, že Mahle by chtěla dělat nějaká unáhlená rozhodnutí.

„Pochybuji, že v této situaci a s měnícím se pohledem na podmínky obchodní politiky ze dne na den, budeme činit dlouhodobější rozhodnutí o lokalitách nebo rozšíření kapacit v USA,“ prohlásil Franz.

Zákazníci se ho ptají, jestli by Mahle mohla využít stávající kapacity v USA k umístění produktů právě tam. Dvě třetiny zaměstnanců společnosti Mahle z regionu Severní Ameriky však stále pracují v Mexiku – a pouze jedna třetina v USA.

„Nemyslím si, že se tato rovnováha v dlouhodobém horizontu změní,“ říká Franz.

Propad zejména v Evropě

Společnost zaznamenala pomalý prodej automobilů prakticky na všech trzích, zejména v Evropě. Ve střednědobém horizontu zde společnosti hrozí téměř katastrofa. Jako téměř žádný jiný velký dodavatel je Mahle závislý na komponentech pro spalovací motory.

„Cílený zákaz spalovacích motorů Evropskou unií by měl masivní důsledky pro zaměstnance,“ uvedl dále Franz. Je to asi 60 procent pracovních míst v Mahle, které má co do činění s technologií spalovacích motorů. I kdyby v budoucnu tito lidé pracovali v sektoru elektromobility, čtyři z pěti pracovních míst by zanikla, protože by bylo potřeba méně komponent.

Evropa musí najít vlastní cestu

Arnd Franz nepovažuje debatu o budoucnosti technologií pro Mahle za ukončenou. V důsledku celní války a nové spolkové vlády v Německu se stále uvažuje o možnosti zachování technologie spalovacích motorů.

„V Bruselu a Berlíně je důležité nastavit kurz pro rozšíření spalovacího motoru během příštích dvanácti až 24 měsíců“, podotkl generální ředitel společnosti Mahle. „Evropa musí opustit svou zvláštní cestu,“ řekl Franz. Pouze když jsou vhodné rámcové podmínky, může společnost znovu vytvářet pracovní místa. To se ale v roce 2025 velmi pravděpodobně nestane.

Není to jen transformace odvětví, která společnost tvrdě zasáhla. Mnoho problémů má i v domácí výrobě. Vedení společnosti se proto snaží o nápravu od loňského roku. Nedávno došlo k zefektivnění představenstva, čímž se obchodní oblasti v budoucnu zredukovaly na tři oblasti, a nyní se považuje za další krok v transformaci. Před rokem předepsalo vedení skupiny Mahle novou strategii: „2030+“ a programy na úsporu nákladů, jako je „Back on Track“.

V rámci nové strategie chce společnost, aby byly filiálky v důležitých ekonomických oblastech samostatnější. Pobočky v Číně a Severní Americe, kde Mahle generuje každý cca deset procent tržeb, mají být rozšířeny. „Čína se nedá obejít, je pro nás výcvikový tábor,“ konstatoval Franz. Společnost Mahle proto bude muset získat více zkušeností na čínském trhu, aby se prosadila v klíčových oblastech elektrické mobility, dodal.