Dostupné financování vozidel s alternativním pohonem je klíčové pro zásadní změnu vozového parku. Potvrzují to české i evropské statistiky. Podíl elektromobilů ve vozových parcích financovaných členy České leasingové a finanční asociace (ČLFA) je šestkrát vyšší než podíl elektromobilů na všech vozidlech registrovaných v České republice. U vozidel s ekologickým alternativním pohonem je tento podíl v rámci vozových parků členů ČLFA dokonce desetinásobný.

Loni bylo prodáno v České republice podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) celkem 4 026 nových elektromobilů (osobní i užitkové), z toho 1 104 (27,4 procent) financovaly členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

K poslednímu prosincovému dni 2022 evidovaly členské společnosti ČLFA ve svých portfoliích celkem 2 147 automobilů na elektrický pohon.

Z pohledu statistik Evropské unie Česko výrazně zaostává. Doslova kritická je situace v oblasti spotřebitelského financování, kde členské společnosti aktuálně financují pouze 147 elektromobilů provozovaných domácnostmi.

„Obnova vozového parku vozidly s alternativními ekologickými pohony v České republice skutečně drhne. Situace se nezmění, dokud se do podpory této strategické změny výrazněji nevloží stát. Letošní rok bude při přípravě a vyhlašování výzev z Národního plánu obnovy a dalších podpůrných programů v podpoře elektromobility rozhodující. Statistiky ukazují, že zapojení různých forem financování nabízených členy ČLFA do plánované státní podpory může být nejrychlejší cestou, jak výrazně posunout ekologizaci dopravy v Česku,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

Mohlo by vás zajímat

Podle údajů Evropského střediska pro sledování alternativních paliv (EAFO) bylo v ČR registrováno ke konci minulého roku celkem 14 798 osobních a užitkových vozů na elektropohon. V celé Evropské unii to bylo 3,4 milionu elektromobilů. V přepočtu na 100 tisíc obyvatel připadá v ČR pouze 141 elektromobilů, v rámci celé EU to je 760 elektromobilů. V sousedním Německu dokonce 1 333 elektromobilů. Českou republiku v těchto statistikách výrazně předběhlo i Maďarsko s 357 elektromobily na 100 tisíc obyvatel.

„Ještě horší dynamiku změny ve využívání elektromobilů vidíme u domácností. Právě zde palčivě chybí motivace ke změně. Pro spotřebitele není ze strany státu poskytována a ani zvažována žádná podpora. I to ve výsledku brzdí potřebný rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu,“ doplnila Jana Hanušová.

Inspirace z Polska

Na rozdíl od jiných státu chybí v České republice komplexní strategie a konkrétní podpora rozvoje elektromobilů – a to jak u firem, tak i domácností. Například v Polsku byl spuštěn za účelem popularizace elektromobilů program „Můj elektrikář“.

V rámci tohoto programu jsou poskytovány dotace na nákup elektrických automobilů. Do distribuce podpory jsou významně zapojeny i společnosti, které poskytují financování ekologických vozidel.

Výše státní finanční podpory se v Polsku liší v závislosti na typu vozidla, průměrném ročním počtu najetých kilometrů a také na tom, kdo je příjemcem programu.

Například výše podpory pro fyzické osoby je až 18 750 zlotých (cca 95 000 korun), pro početnější rodinu dokonce 27 000 zlotých (137 000 korun). V rámci programu Můj elektrikář mohou o podporu žádat vedle občanů i firmy. Jako klíčový prvek se v praxi ukazuje kombinace státní podpory s využitím možnosti financování prostřednictvím úvěrů a leasingu.

(nik)