Irské dráhy v Dublinu představily první vlak X’trapolis společnosti Alstom. Pozvaní hosté, včetně zástupců úřadů, irských železnic a médií, měli možnost poprvé nastoupit do jednoho z vlaků, které budou od roku 2026 provozovat síť DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Nová flotila 37 elektrických a bateriových elektrických vlaků výrazně zlepší zážitek cestujících v metropolitní oblasti Dublinu, a to m.in zvýšením kapacity železniční sítě a dostupnosti vozidel.
Pětivozová souprava, vyráběná v závodě společnosti Alstom v polském Chorzówě, je jedním ze 185 vozů: 155 bateriových elektrických a 30 elektrických, které si ve dvou tranších objednaly Irské dráhy. Rámcová smlouva počítá s možností objednání celkem až 750 vagonů v rámci rozvoje programu DART+. Jejím cílem je zdvojnásobit kapacitu a ztrojnásobit elektrifikaci železniční sítě v metropolitní oblasti Dublinu, čímž se železnice stane páteří udržitelné dopravy v Irsku.
„Jsme rádi, že dnes můžeme představit první vlak z nové flotily DART+. Jedná se o klíčový krok k dosažení naší vize dekarbonizované železniční sítě. Chceme, aby železnice byly páteří udržitelného, propojeného dopravního systému v Irsku, který usnadňuje propojení lidí a míst. Naším cílem je zvýšit kvalitu života a poskytnout plně přístupný dopravní systém, který je flexibilní, pravidelný, rychlý, přátelský, cenově dostupný, racionální a nízkouhlíkový,“ řekl při prezentaci vlaku prezident Irských drah Jim Meade.
DART+ je transformační program, který postaví železnici do srdce irské udržitelné dopravní sítě. DART+, financovaný v rámci národního plánu rozvoje Národním dopravním úřadem, je investicí, která zdvojnásobí kapacitu a ztrojnásobí elektrifikaci sítě v metropolitní oblasti Dublinu, usnadní mobilitu a udržitelný rozvoj s cílem zlepšit kvalitu života v hlavním městě a okolních okresech.
Dodávka 185 vlaků X’trapolis je největší a nejekologičtější zakázkou v historii veřejné dopravy v Irsku. Jeho zavedení je milníkem ve vývoji irských železnic. Jako první nové vlaky na Zeleném ostrově po mnoha letech, vyrobené v závodě Chorzów, nahradí opotřebované japonské soupravy. Půjde také o nejdelší a nejprostornější vlaky v historii irské flotily – desetivozový vlak, který se skládá ze dvou pětivozových vlaků, pojme minimálně 1,1 tisíce cestujících.
„Jsme nesmírně hrdí na to, že závod v Chorzówě – jedna z největších a nejmodernějších továren na kolejová vozidla ve skupině Alstom – dodává Irsku a jeho obyvatelům tak důležitou zakázku. Je to pro nás jedinečná příležitost podílet se na výstavbě jedné z největších bateriových flotil v Evropě. Věříme, že modulární nástupiště příměstského vlaku X’trapolis bude sloužit cestujícím v Dublinu a okolí po mnoho dalších let. Ve spolupráci s Irskými železnicemi navrhla společnost Alstom vozidla přizpůsobená potřebám programu DART+, což se promítne do vyššího komfortu cestování a plného využití potenciálu udržitelné metropolitní sítě,“ řekla generální ředitelka společnosti Alstom pro Polsko, Ukrajinu a pobaltské státy Beata Rusinowicz.
Vlaky společnosti Alstom pro Irské dráhy nabídnou cestujícím pohodlný přístup pomocí nízkopodlažních dveří a automaticky zasouvacího schůdku s možností nezávislého vstupu z přizpůsobených plošin pro osoby se sníženou pohyblivostí; široké průchody mezi vagóny vytvářející otevřený prostor; četné vybavení pro cestující na invalidním vozíku, rodiny s dětmi a cyklisty, speciálně vyhrazená místa; vylepšené informační systémy pro cestující, včetně palubních displejů s vysokým rozlišením s aktualizacemi v reálném čase, osvětlení dveří a dalších funkcí určených pro zákazníky se speciálními smyslovými potřebami, m.in. indukční sluchové smyčky; pokročilé monitorovací systémy pro další zvýšení bezpečnosti cestujících a posádky.
Kromě vozového parku poskytne společnost Alstom Irským drahám řadu služeb, včetně technické podpory, náhradních dílů během prvních 15 let provozu vozového parku a také tří vlakových simulátorů pro školení strojvedoucích.
(nik)