Evropský výrobce letadel Airbus čelí dalšímu problému u letounů své nejprodávanější řady A320. Výrobní vada se týká trupových kovových panelů na omezeném počtu letadel, jak dnes uvedla firma. Potvrdila tím informace zdrojů agentury Reuters. Akcie Airbusu na burze v Paříži krátce po zprávě ztrácely přibližně deset procent, později část ztrát smazaly. Kvůli jinému problému na konci minulého týdne Airbus nařídil úpravu softwaru, která se týká zhruba 6000 letadel A320.

Nový problém by se neměl dotknout letadel v provozu, uvedl Reuters. Podezření na výrobní vadu u desítek letadel však podle zdrojů zpožďuje některé dodávky, přičemž část z nich už byla i pozastavena. Původ problému se zatím nepodařilo zjistit.

Zakázky Airbusu

Airbus podle zdrojů v listopadu dodal 72 letadel, což je méně, než očekávali analytici. Celkový počet dodaných letadel za letošní rok se tak zvýšil na 657. Na letošní rok si Airbus klade za cíl dodat přibližně 820 letadel, což znamená, že by v prosinci musel dodat rekordních více než 160 letadel. Dosavadní rekord pro poslední měsíc roku činil 138 kusů a pochází z roku 2019.

Analytici se rozcházejí v názoru, zda největší světový výrobce letadel cíl v počtu dodávek splní. Tento ukazatel je přitom pro hospodaření výrobců zásadní, protože dopravci platí velkou část hodnoty letadla až při jeho dodání.

Analytik společnosti Jefferies Chloe Lemarieová, která sleduje předávání letadel a která na listopad předpovídala 71 dodávek, uvedla, že výsledky za tento měsíc byly slabší, než se očekávalo. Cíl jsou ale i tak podle ní na dosah, protože základní produkce roste. Dodala to v poznámce pro investory vydané předtím, než se objevily informace o nahlášeném problému s kvalitou.

Mohlo by vás zajímat

Nezávislý letecký analytik Rob Morris uvedl, že Airbus by mohl dosáhnout zhruba 800 dodávek, což by výrobce mohl označit za úspěch, ačkoliv by to bylo mírně pod původním cílem, dodal Reuters.

Chyba softwaru

Po konzultaci s regulátory Airbus v pátek večer vydal osmistránkové nařízení určené stovkám leteckých společností a dalších provozovatelů letadel A320. Tím si de facto vynutil, aby tato letadla byla odstavena z provozu, protože nařízení požadovalo, že úpravu softwaru je třeba provést ještě před dalším startem.

Svolávací akce narušila víkendový letecký provoz po celém světě, ale dopad byl nakonec menší, než se čekalo. Airbus původně uváděl, že úprava zabere u každého letadla asi tři hodiny, nakonec ale trvala méně času.

Zbývající letadla, u kterých ještě nedokončili úpravu, jsou většinou starší výroby. U nich už nestačí, když technici povedou reset softwaru, vyměnit budou muset hardware, tedy celé řídicí jednotky. Airbus původně odhadoval, že takových letadel je zhruba 1000, později ale tento odhad snížil, uvedly zdroje.