Airbus si na pomoc pozval investiční banku Goldman Sachs, Leonardo spolupracuje s Bank of America. Obě firmy spolu s francouzským Thalesem chtějí konkurovat Starlinku, satelitní divizi Muskovy firmy SpaceX.

Letecký a zbrojní výrobce Airbus najal investiční banku Goldman Sachs Group, aby mu poskytla poradenství v souvislosti se snahou vytvořit novou evropskou vesmírnou a satelitní společnost, která by mohla lépe konkurovat dominantní SpaceX Elona Muska.

Jednání o vytvoření vesmírného a satelitního podniku s francouzskou leteckou společností Thales a italskou Leonardo jsou v průzkumné fázi. Kompletní portfolio služeb proto ještě nebylo stanoveno, uvedly zdroje agentury Bloomberg.

Římská společnost Leonardo si pro tento plán (jemuž insideři říkají projekt Bromo) najala společnost Bank of America. Pařížská společnost Thales rovněž jedná s poradci, uvedly téže zdroje. Obě společnosti již mají společné podniky na výrobky pro satelity a vesmírné telekomunikace.

Mohlo by vás zajímat

Najmutí předních poradců pro fúze a akvizice představuje konkrétní krok k formalizaci dlouho diskutovaných plánů na takový krok. Firmy zvažují otázky, jako jsou náklady, složitost, regulační překážky, antimonopolní dopady a také možnosti začlenění různých civilních a vojenských zakázek pod takový subjekt.

Zástupci Airbusu, Leonarda, Goldman Sachs a BofA se odmítli k tématu vyjádřit. Společnost Thales potvrdila, že proběhly první rozhovory, aniž by se vyjádřila k tomu, jakého poradce si najme. Přizvání špičkových poradenských firem v oblasti fúzí a akvizic však je dalším důkazem snahy těchto firem překonat politické a finanční překážky za účelem vytvoření „evropského šampiona“.

Jak na Muska?

Firma SpaceX se etablovala jako přední poskytovatel raketových startů v oboru, který vynáší do vesmíru satelity, náklad a lidi pro NASA, Pentagon a komerční partnery. Její jednotka Starlink pro „vesmírný internet“ provozuje největší a nejpokročilejší satelitní síť na nízké oběžné dráze Země. Evropské firmy včetně Airbusu utrpěly značné ztráty, když se se Starlinkem snažily udržet krok.

Naléhavost situace vzrostla po znovuzvolení amerického prezidenta Donalda Trumpa, který Muska (zakladatele SpaceX a šéfa automobilky Tesla a zároveň nejštědřejšího sponzora Trumpovy volební kampaně) pověřil snížením federálního rozpočtu a modernizací informačních technologií.

Vedoucí představitelé Evropské unie se v pondělí sešli v Bruselu na výjezdním zasedání, aby diskutovali o výdajích na obranu v souvislosti s pokračující ruskou válkou proti Ukrajině a Trumpovými požadavky, aby blok vynakládal více prostředků na obranu.

Akcie Airbusu během obchodování na pařížské burze posílily až o 0,9 procenta, zatímco Thales si v úterý polepšil o 1,8 procenta. Společnost Leonardo si připsala až 1,9 procenta.

Podrobnosti o zvažovaném trojčlenném podniku se stále mění, přičemž strukturu jakékoli dohody budou do znační míry formovat úvahy o obavách z antimonopolních opatření. Generální ředitel společnosti Leonardo Roberto Cingolani koncem ledna uvedl, že se setkal se svým protějškem z Airbusu Guillaumem Faurym, aby projednali evropskou spolupráci, a že stran nové aliance v oblasti vesmíru a satelitů dosáhli pokroku.

Deník La Tribune v polovině roku 2024 informoval o počátečních jednáních o vytvoření společné kosmické společnosti. Od té doby šéfové zmíněných firem diskutovali o vytvoření podniku po vzoru raketové společnosti MBDA, kterou spoluvlastní Airbus, BAE Systems Plc a Leonardo.

Generální ředitel společnosti Airbus Faury v září řekl, že evropské obranné a kosmické společnosti potřebují konsolidaci, aby mohly lépe konkurovat velkým světovým mocnostem. Raketový podnik ArianeGroup evropského výrobce letadel, který spolupracuje se společností Safran SA, zaznamenal neúspěch s nejnovějším nosičem Ariane 6.

Představitelé evropských leteckých a obranných společností již dlouho vyzývají ke konsolidaci, která by umožnila přesunout zdroje na drahé projekty, jako jsou válečná letadla. Samotný Airbus, který byl před desetiletími sestaven z výrobců z několika zemí, je hlavním příkladem toho, jak to může fungovat.

Evropané prodělávají

V uplynulém roce se v Evropě zintenzivnily výzvy k větší spolupráci v oblastech vesmíru i obrany. Velcí systémoví integrátoři, jako jsou Airbus a Thales Alenia Space SAS, prodělávají na velkých komerčních družicových projektech a potřebují urychleně obnovit ziskovost, uvedl v květnu generální ředitel Evropské kosmické agentury Josef Aschbacher.

Cílem společnosti Thales je obnovit ziskovost v kosmickém sektoru, uvedl v prosinci finanční ředitel Pascal Bouchiat. Podle webových stránek francouzské společnosti Thales Alenia, která je součástí podniku Leonardo, činily v roce 2023 tržby přibližně 2,2 miliardy eur. Společně také vlastní podnik Telespazio poskytující satelitní služby, který měl v roce 2023 tržby ve výši 700 milionů eur.

Jednání evropských firem uspíšil patrně i fakt, že se Muskovy firmy prosazují i v Evropě. Například Itálie jedná se společností SpaceX o zakázce v hodnotě 1,5 miliardy eur na šifrované komunikační systémy, což by byl největší takový projekt v Evropě.