INZERCE

Chléíb. Ilustrační foto: Fotka od fancycrave1 z Pixabay

AGROFERT může převzít pekárny UNITED BAKERIES, musí však odprodat několik závodů

Agrofert může koupit pekárny United Bakeries, musí však prodat některé své podniky, aby neměl tak velký tržní podíl. Odprodej bude mít podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za následek podstatné snížení tržních podílů na spojením dotčených trzích. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže již nabylo právní moci. Lze předpokládat, že seznam firem, které Agrofert musí prodat, bude předmětem obchodního tajemství.

Napodruhé se to podařilo. Tak by se dalo zhodnotit dnešní oznámení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že společnost Agrofert může převzít UB Holding a jeho dceřinou firmu United Bakeries, která má pod sebou například značky Odkolek a Delta. Obchod byl oznámen již před několika lety, nakonec z něj sešlo a dokonce se neuskutečněná transakce řešila před soudy. Podruhé byl oznámen loni v polovině října s tím, že spojení musí posoudit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal rozhodnutí, jímž povolil společnosti AGROFERT, a.s., převzít výlučnou kontrolu nad společností UB HOLDING, a.s. a její dceřinou společností UNITED BAKERIES a.s., a to pod podmínkou splnění několika strukturálních závazků, které ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže přijal účastník řízení. Rozhodnutí již nabylo právní moci,“ uvedl dnes ÚOHS v tiskové zprávě.

Podle mluvčího úřadu Martina Švandy Agrofert přijal závazky prodat několik výrobních závodů spojujících se stran. Odprodej bude mít za následek podstatné snížení tržních podílů nabývaného soutěžitele na spojením dotčených trzích a vytvoření nového soutěžitele či posílení jednoho ze stávajících se konkurentů, který bude moci vytvářet reálný konkurenční tlak na spojením vzniklého soutěžitele, čímž dojde k zachování efektivní hospodářské soutěže,“ dodal Švanda.

Detaily, kterými ÚOHS podmínil povolení navrhovaného spojení soutěžitelů, stejně tak i odůvodnění rozhodnutí budou publikovány ve sbírce rozhodnutí po identifikaci a odstranění obchodního tajemství z jeho textu. Je však pravděpodobné, že seznam firem, které musí Agrofert prodat bude součástí obchodního tajemství.

Podle ÚOHS spojením budou dotčeny zejména relevantní trhy velkoobchodního prodeje čerstvého chleba a chlebových výrobků, velkoobchodního prodeje toustového chleba, velkoobchodního prodeje čerstvých rohlíků a velkoobchodního prodeje ostatního čerstvého běžného pečiva. Úřad současně posuzoval dopady spojení i na trzích velkoobchodního prodeje čerstvého cukrářského pečiva, velkoobchodního prodeje trvanlivého sladkého pečiva, maloobchodního prodeje pekárenských a cukrářských produktů, velkoobchodního prodeje předpečeného a zamraženého pečiva a velkoobchodního prodeje mlýnských produktů.

Za účelem posouzení dopadů navrhovaného spojení soutěžitelů Úřad oslovil se žádostí o informace a stanovisko všechny významné producenty pekárenských a cukrářských produktů v České republice a odběratele spojujících se stran. Z podkladů obdržených od třetích stran i z informací, které v průběhu správního řízení předložili spojující se soutěžitelé, vyplynulo, že spojení soutěžitelů vzbuzovalo obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit společnosti AGROFERT, a.s. na trzích velkoobchodního prodeje čerstvého chleba a chlebových výrobků, toustového chleba, čerstvých rohlíků a ostatního čerstvého běžného pečiva. Spojením vzniklý soutěžitel by zejména disponoval podstatným tržním podílem, když ostatní konkurenti by za ním měli značný odstup, což by jim neumožňovalo s ohledem na další charakteristiky dotčeného odvětví vytvářet dostatečný konkurenční tlak na společnost AGROFERT, a.s.,“ uvádí antimonopolní úřad v tiskové zprávě.

Jiří Reichl