Společnost Arriva v prosinci 2028 převezme Západní expresy z Prahy do Chebu a rychlíky z Prahy do Klatov a Železné Rudy, jde o dosud největší kontrakt, který v Česku na železnici získala. „Jsem rádi, že se soutěží,“ říká generální ředitel Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka.

Firma už oznámila, že koupí 22 dálkových vlaků od Škoda Group za 7,4 miliardy korun, co bude následovat?

Těmito linkami a spoji naplňujeme naši dlouhodobou strategii v Česku. Vstupujeme do pro nás nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabízet cestujícím vyšší komfort a ekologicky šetrné cestování. Při přípravě nových vlaků jsme mysleli i na to, aby se cestujícím pohodlně sedělo, a tak jsou sedačky a rozestupy mezi nimi o něco větší, než bývá obvyklé.

Vlak
Vizualizace nového vlaku na rychlost 200 km/h pro linky Praha – západ Čech. Foto: Arriva

Vlaky budou nízkopodlažní, klimatizované, nezapomněli jsme na připojení přes WIFI, zásuvky, občerstvení, stolek u každého sedadla nebo dokonce i takovou zatím raritu – odkládací místo a držák pro mobilní telefon. Jak vidíte, příprava běží na plné obrátky a rozdělena je do několika částí. Finalizujeme přípravu nových vlaků, následovat bude jejich výroba, potřebné zkoušky a také nábor zaměstnanců.

Přiblížíte, jakou cenu jste za trasy nabídli?

Mohlo by vás zajímat

Jde o částku 3,036 miliardy korun za 15 let provozu obou linek z Prahy na západ Čech. Je výrazně nižší než v současnosti.

České dráhy i RegioJet cenu napadly a obrátily se i na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten výhrady zamítl. Jak se bráníte proti nařčením z podstřelování nákladů a jak garantujete kvalitu služeb při takto nízké ceně?

Za našimi výpočty si stojíme, vidíme velký potenciál v komfortní dálkové dopravě. Na trasu mezi Prahou a čtvrtým největším městem v republice nasadíme nové a komfortní vlaky, které jako magnet přitáhnou na železnici další cestující. Pomohou tomu také další plánované investice do infrastruktury, včetně tunelu do Berouna, který dopravu ještě víc zrychlí.

Férová výběrová řízení přináší nižší náklady

Arriva střídá na trasách národního dopravce České dráhy, jak obtížený je pro společnost vstup na nové železniční trasy?

Každý rok vstupujeme na koleje v nové oblasti. Dovolím si říct, že víme, jak na to a co všechno připravit, aby byl náš nástup co nejhladší a cestující to nepoznali. Uvedu to na příkladu z Plzeňského kraje. V závěru roku 2023 jsme přebírali linku P1 od Českých drah a k tomu navíc i vlaky, které na lince jezdily. V sobotu večer jezdily ještě pod jejich hlavičkou, v neděli ráno už se značkou Arriva. Přechod byl hladký a s kolegy od ČD byla dobrá spolupráce. Byl to první takový převod vlaků v republice mezi dvěma dopravci, takový unikát, protože to ještě nikdy nikdo neudělal a byl jsem hrdý, že jsme to zvládli.

Jak hodnotíte systém soutěží ministerstva dopravy? Je nastavený férově? Co byste případně změnili?

Jsem rád, že se soutěží. Otevřená a férová výběrová řízení přináší státní pokladně a objednavatelům nižší náklady na zajištění dopravy, cestujícím nové nebo modernizované autobusy a vlaky a také větší komfort a služby.

Je vaším cílem v budoucnu i komerční provoz bez dotací, například na vytížených trasách typu Praha – Brno?

Rozhlížíme se po kolejích i silnicích a hlásíme se do všech soutěží, které nám dávají provozní i ekonomický smysl, stejně tak je to s našimi záměry na nové linky. Příkladem mohou být tři naše komerční linky, na které žádný objednavatel nic nepřiplácí. Jde o expresní spojení, na které jsme nasadili komfortní, kvalitní a moderní autobusy, jsou to dokonce první vozy bez konvenčních zpětných zrcátek v republice.

Spojují hlavní město s Teplicemi nebo Litvínovem a Mostem a jezdí i na lince z Brna přes Prostějov do Olomouce. Spokojenost cestujících s komfortem a službami, které na linkách nabízíme, se odráží v tom, že jejich počet roste, a proto podle potřeby přidáváme nové spoje. To je pro mě to nejlepší ocenění našich služeb.

Vaše nové vlaky na dálkových trasách mají jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Kde na trase Praha – Cheb nebo Praha – Železná Ruda tuto rychlost reálně využijí? A jak vnímáte roli dopravců ve vztahu k modernizaci infrastruktury?

Jako dopravce infrastrukturu neovlivníme, to má na starosti její správce. Za její modernizaci jsem rád i jako cestující, protože zkracuje čas, který trávíme na cestách, zkvalitňuje dopravu a snižuje počet mimořádností. Rychlost nových vlaků byla jedním z požadavků v soutěži. Kontrakt je na 15 let a věřím, že do té doby, stejně jako říká pan ministr, bude úseků, kde takovou rychlostí vlaky u nás v republice pojedou, přibývat.

Vlak
Vizualizace interiéru nového vlaku na rychlost 200 km/h pro linky Praha – západ Čech. Foto: Arriva

O které další linky máte zásadní zájem?

Jak jsem říkal, hlásíme se do všech výběrových řízení, která nám dávají ekonomický i provozní smysl. Platí to u vlaků i autobusů.

Jak vaše plány ovlivňují investice do vozového parku? Je možné uvést konkrétní čísla.

Záleží na výběrových řízeních a požadavcích objednavatelů. Právě máme v běhu tři velké investice. První je modernizace motoráků Stadler GTW pro linku z Plzně do Domažlic, kterou budeme pro Plzeňský kraj zajišťovat od prosince 2026. Druhou je zatím největší investice Arrivy v Evropě a tou je nákup nových a moderních vlaků od Škody na dálkové linky z Prahy na západ Čech. Investujeme také do současných rychlíkových jednotek, které dovybavujeme klimatizací. Tím budeme mít až tři čtvrtiny našich vlaků pro letní měsíce klimatizované.

Propojování regionů

Kde všude v České republice jezdí aktuálně na železnici cestující s Arrivou?

Naše rychlíky jezdí napříč Čechami na šesti linkách, z Prahy do Českých Budějovic, Kladna, Turnova a Tanvaldu nebo mezi Kolínem a Šluknovem a na trase mezi Ústím nad Labem, Libercem, Hradcem Králové a Pardubicemi. Osobní vlaky jezdí na dvou linkách v Libereckém kraji, tři linky zajišťujeme na jižní Moravě a sedm jich provozujeme ve Zlínském kraji.

V Plzeňském je to zatím jedna linka, kde jezdí naše moderní elektrické vlaky, v prosinci příštího roku ale přibude ještě druhá mezi Plzní a Domažlicemi. Od roku 2028 budeme propojovat plzeňský region s hlavním městem a Karlovarským krajem na dálkových linkách, pro které jsme objednali 22 nových, moderních a komfortních vlaků.

Společnost od roku 2019 s ohledem na každoroční rozšiřování sítě vlakových linek stále navyšuje i počty strojvedoucích, jak se vyrovnáváte s tím, že není úplně jednoduché lidi sehnat?

Na zajištění výkonů máme potřebný počet strojvedoucích. Věřím, že je to i díky tomu, že jsme spolehlivý a férový zaměstnavatel, který nabízí slušnou výplatu a k tomu řadu benefitů. Nové strojvedoucí aktivně hledáme a vychováváme si je i nových v kurzech. Do nich nastupují i ženy, z čehož mám velkou radost, protože ty poslední tři, které ho nedávno dokončily na Zlínsku, jasně ukazují, že to není jen čistě mužské povolání.

S novým rokem budeme otevírat další kurz pro nové zájemce, které už třeba nebaví jejich současná práce a dlouhodobě je láká pohled na koleje a drážní romantika. I já mám licenci strojvedoucího, občas naše vlaky vedu, a tak říkám, že je opravdu krásné koukat na koleje před sebou při východu nebo západu slunce.

Čerpáte know-how i ze zahraničí? Jsou vaše služby u nás srovnatelné s tím, co nabízí Arriva například v Německu nebo Nizozemsku?

V celé Arrivě si napříč zeměmi běžně předáváme zkušenosti se soutěžemi, zkušenosti s ekologickými autobusy a vlaky, zkušenosti s běžným provozem. Třeba k nám do kladenské MHD se jezdí kolegové ze světa inspirovat naší flotilou 16 elektrobusů, my zase naopak pokukujeme po zkušenostech s ekologickými vlaky v jiných zemích. Velkou radost mi teď dělá, že v Polsku budeme zajišťovat dopravu na znovuobnovených železničních tratích a vzájemně si se sousedy vyměňujeme zkušenosti v otevírání železničního trhu.

Jak se podle vašich zkušeností mění očekávání cestujících?

Velmi výrazně. Ještě třeba před deseti lety nebylo standardem, že vám přijede nízkopodlažní a klimatizovaný vlak nebo autobus. Dnes už je to běžné a je to očekávaný standard. Je to právě díky výběrovým řízením a soutěžím. Třeba všechny naše regionální autobusy napříč republikou jsou nízkopodlažní a klimatizované, postupně se zvyšuje také počet takových našich vlaků.