České firmy získaly během nedávného mezinárodního veletrhu InnoTrans v Berlíně, který je zaměřený na železnici, zakázky za více než miliardu korun. Úspěchy si na akci připsaly například společnosti AŽD, Škoda Group nebo Bonatrans a VÚKV. Informovala o tom Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). „Získání nových zakázek za více než miliardu korun je výtečnou zprávou pro další rozvoj českého železničního průmyslu, coby jednoho z evropských lídrů inovací na železnici,“ zhodnotila akci generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Česká republika se podle ní stala jedním z nejúspěšnějších účastníků letošního ročníku. Největší pozornost podle Vopálenské přitahovaly například soupravy ComfortJet pro České dráhy stavěné na rychlost 230 kilometrů za hodinu, mezinárodně oceněná tramvaj pro německý Bonn nebo duální lokomotiva Dual Shunter 2000.
Cenou Red Dot Design Award 2024 ověnčenou tramvaj Škoda ForCity Smart pro Bonn přivezla na veletrh společnost Škoda Group. „Tramvaje pro Bonn jsou skvělým příkladem našeho odhodlání posouvat technologie a design kupředu. Více než dvě stě dvacet našich tramvají bude brzy v provozu v deseti německých městech, což dokazuje naši silnou přítomnost na trhu,“ citovala Škoda Group na LinkedInu svého generálního ředitele Petra Novotného. Společnost během veletrhu podepsala také opci v hodnotě 25 milionů eur, v přepočtu 633 milionů korun, na prodloužení tramvají, které jezdí ve finském Tampere.
Škoda Group se zároveň podílí také na výrobě železničních souprav ComfortJet, které byly na veletrhu k vidění a na akci předvedla i své digitální a signalizační technologie.
Mohlo by vás zajímat
Společnosti AŽD se na veletrhu podařilo uzavřít smlouvu o strategické spolupráci s australskou firmou Downer EDI Rail Pty. Cílem kontraktu jsou dodávky zabezpečovacího zařízení pro železnice v Austrálii a na Novém Zélandu. ACRI informovala také o tom, že se v rámci akce uskutečnila jednání s vedením maďarských, polských a srbských železnic. „Na veletrhu proběhla i další jednání, která otevírají AŽD příležitosti pro budoucí zahraniční spolupráci,“ uvedla ACRI.
Společnost VÚKV se u nově získaných zakázek podle Asociace podniků českého železničního průmyslu dostala na objem okolo 30 milionů korun. Zákazníci jsou z Evropy, ale také Asie. Firma Bonatrans si zajistila na veletrhu nové zakázky za přibližně 400 milionů korun. „Realizovali jsme přibližně 250 jednání se zákazníky a dodavateli z více než 50 zemí z celého světa,“ informovala firma, která se zaměřuje na výrobu železničních dvojkolí a jejich částí.
Pro rok 2025 uzavřela kontrakty také organizace SVÚM, která funguje jako výzkumné a testovací centrum materiálů. Během letošního veletrhu podepsala smlouvy za přibližně 1,5 milionu korun a projednala zakázky v objemu dalších zhruba jeden milion korun.
Českou expozici na veletrhu InnoTrans, který se konal od 24. do 27. září, otevíral ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Český železniční průmysl je podle něj jedním z klíčových sektorů ekonomiky České republiky, který nejen drží krok se zahraniční konkurencí, ale v mnoha ohledech ji i předčí.
„Naši výrobci se aktivně zapojují do vývoje nejmodernějších technologií, systémů a komponent, které se uplatňují jak na domácím, tak na zahraničních trzích. Díky vlastnímu výzkumu a vývoji se české firmy podílejí na vzniku inovativních řešení, která splňují ty nejpřísnější standardy současné dopravy,“ uvedl.
Čeští výrobci podle něj hrají významnou roli i v přípravě tuzemské vysokorychlostní železnice. „Jejich schopnost nabízet pokročilé technologie nám umožňuje být na špici nejen v rámci Evropy, ale i na globálním trhu,“ konstatoval Kupka.
Výsledky českých firem na veletrhu InnoTrans okomentoval také poslanec a místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Účast na podobných veletrzích je z pohledu propagace jednotlivých výrobců i celého sektoru železničního průmyslu velice důležitá. Ve svých expozicích kladly firmy důraz na udržitelnost, inovace, digitalizaci a také na produkty určené pro vysokorychlostní železnice,“ poznamenal.
(teč)