Během letošního roku by se měla dál zvyšovat bezpečnost vnějšího Pražského okruhu, tedy dálnice D0. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude totiž pokračovat v protismykových úpravách této klíčové komunikace. Kromě okruhu ale podobně upraví i další vybrané silniční a dálniční úseky tuzemské sítě. Vyplývá to z kontraktů zanesených ve veřejném registru smluv. 

„Rámcová dohoda byla uzavřena s ohledem na nutnost provádět obnovu protismykových vlastností vozovek k zajištění bezpečnosti silničního provozu. O vypsání těchto rámcových dohod bylo rozhodnuto na základě blížícího se vyčerpání předchozích uzavřených rámcových smluv,” uvedl k tomu mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Práce podle něj budou navazovat na obdobné zakázky podle předchozích rámcových smluv.

„Tam, kde je platná původní smlouva, která dosud nebyla pro daný typ povrchu vyčerpána, bude nejprve vyčerpána původní smlouva, následně bude docházet k čerpání z nově uzavřených smluv,” vysvětlil mluvčí. 

Mohlo by vás zajímat

V letošním roce by podle něj měly být upraveny úseky, u kterých byly při loňském měření zjištěny závady.

„Úprava protismykových vlastností probíhá průběžně dle potřeby, a to na základě pravidelných měření. V plánu pro letošní rok je např. obnova lokálních kratších úseků na D0, kde z měření vycházejí limitní parametry podélného tření,” upřesnil Studecký.

Další komunikace chtějí silničáři obnovovat průběžně v reakci na vyhodnocení dat z každoročního měření. Většinou se podle Studeckého budou upravovat cementobetonové vozovky a také povrchy na silně zatížených úsecích asfaltových silnic. 

Nově uzavřená rámcovou smlouva přitom počítá s náklady na protismykové úpravy ve výši necelých 18 milionů korun včetně DPH. Přesné náklady, které si letos obnova vozovek v tomto směru vyžádá, ale zatím silničáři neznají.

„Vzhledem k termínu, kdy byly smlouvy uzavřeny a zveřejněny, nemáme zatím náklady vyčísleny. Čerpání z uzavřených rámcových dohod provádí každé Středisky správy a údržby dálnic samostatně podle potřeby, resp. výsledků měření. Tyto údaje nejsou zatím centrálně zpracovány,” vysvětlil Studecký. 

V posledních letech se podle něj úspěšně obnovovala protismyková úprava například v roce 2021 v téměř celé délce západní části Pražského okruhu, a to v levých jízdních pruzích. 

„Dále lze jmenovat například obnovu protismykových vlastností vozovky na úseku D1 mezi kilometry 218 až 272 v obou směrech,” uvedl mluvčí silničářů. Loni se pak podle něj stejné úpravy prováděly na dalších úsecích D1 včetně tunelu Klimkovice, ale také třeba na dálnici D35.

Z oficiálních nehodových statistik policie nebo Centra dopravního výzkumu přitom podle Studeckého jednoznačně vyplývá, že na úsecích s obnovenými protismykovými vlastnostmi vozovek ubylo havárií.

Tomáš Svoboda