Energetickým společnostem ČEZ, E.ON a Pražská energetika (PRE) na jihu Čech vzrostly odběry elektřiny při dobíjení elektromobilů o desítky procent včetně počtu dobití. Řidiči si pořizují čím dál víc elektromobilů, společnosti staví více dobíjecích stojanů. Zaměřují se u nich na výstavbu hlavně ultrarychlých nabíječek. Vyplývá to z dat energetických firem.

Společnost ČEZ na jihu Čech loni provozovala 43 dobíjecích stojanů pro elektromobily, o deset více než předloni. Majitelé elektromobilů z nich odebrali 349.962 kWh. V porovnání s rokem 2023 je to o 73 procent víc. Zvýšil se i počet dobití o 67 procent na více než 17.000. „Řidiči na jihu Čech nejčastěji nabíjejí svá auta v Českých Budějovicích, Prachaticích, Třeboni, na Lipně, v Písku a Strakonicích,“ uvedl mluvčí Jaderné elektrárny Temelín Marek Sviták.

„Výstavba dobíjecí infrastruktury v České republice si sice udržuje náskok před tempem nově registrovaných elektromobilů, stoupá ale poptávka po kratších časech dobíjení. Naší odpovědí na tento trend je další zrychlení výstavby ultrarychlých stanic. Milníky letošního roku budou zvýšení výkonu sítě z dnešních 70 MW na 100 MW, růst podílu výkonu ultrarychlých stojanů na 45 procent a dosažení hranice 1000 stanic v síti,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Po celé zemi ČEZ provozuje 842 dobíjecích stojanů, meziročně o 182 víc. Řidiči z nich loni odebrali 9,6 GWh, meziročně o 74 procent víc.

Mohlo by vás zajímat

Počet dobíjecích stanic na jihu Čech meziročně rozšířil i E.ON, o sedm na loňských 53. Řidiči z nich odebrali 391.413 kWh, to je meziroční nárůst o 65 procent. Zvýšil se i počet dobití o 43,6 procenta na 18.529, uvedl mluvčí společnosti Roman Šperňák.

Loni na podzim E.ON otevřel v Českých Budějovicích u hypermarketu Globus dobíjecí místo, kde se u pěti stanic může najednou nabíjet až deset aut. Tři stanice mají výkon 300 kW, dvě 50 kW. „Při výstavbě nových stanic jsme se soustředili a soustředit se budeme nadále na výstavbu ultrarychlého dobíjení a budování dobíjecích hubů, kde pro potřeby zákazníků různé tipy dobíjení kombinujeme,“ dodal Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má správu a provoz veřejné dobíjecí sítě na starost.

E.ON loni rozšířila svou síť dobíjecích stanic o 128 bodů na 28 místech. Celkově jich má nyní 590 na 210 místech. Uživatelé elektromobilů na nich za celý rok spotřebovali přes 3,6 GWh energie, což bylo meziročně o 86 procent více.

Pražská energetika (PRE) na jihu Čech loni počet dobíjecích stanic nenavyšovala, měla jich 16. Zaznamenala ale nárůst odběru o 48 procent na 194.000 kWh. „V letošním roce se budeme věnovat zejména posilování stávajících a projektování nových lokalit, plánujeme posílení výkonu dvou dobíjecích stanic, konkrétně v Českých Budějovicích a v Sedlici, kde se zvýší výkon ze 75 kW na 150 kW,“ řekl mluvčí společnosti Martin Houška.

PRE je po ČEZ druhým největším provozovatelem sítě dobíjecích stanic v Česku. Loni zprovoznila 84 nových veřejných stanic, celkem jich má ve své síti 744. Spotřeba energie na nich podle podniku stoupla meziročně o 44 procent na 7,57 GWh elektřiny.

V Česku loni vzrostl počet registrovaných elektromobilů o 64,7 procenta na 10.933 aut. Kromě čistě elektrických aut jezdí v republice desítky tisíc hybridních vozů. „V Česku už je okolo 6000 veřejných dobíjecích bodů, což nás v rámci zemí Evropské unie řadí na 14. místo. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak připadá přibližně 5,2 bateriových elektromobilů,“ uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.