Dokončená rekonstrukce pardubického hlavního nádraží, hotový navazující železniční úsek do Stéblové či renovace památkově chráněných nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích a Světlé nad Sázavou. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda shrnul část nejvýznamnějších akcí státní organizace za rok 2024. „V příštím roce bude velkým milníkem zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem,“ sdělil Ekonomickému deníku.
Rok 2024 znamenal podle Jiřího Svobody pro Správu železnic téměř 200 staveb, uvedl v pátek zároveň na sociální síti LinkendIn. Pro Ekonomický deník konkrétně jmenoval v úvodu zmíněnou rekonstrukci pardubického hlavního nádraží. Modernizace železničního uzlu vyšla na přibližně 6,36 miliardy korun.
„Skončily práce i na navazujícím úseku do Stéblové. Nyní je tak dvoukolejná téměř celá trať mezi oběma východočeskými metropolemi. Dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získal úsek ze Střelic do Zastávky u Brna. Druhá kolej přibyla rovněž v Praze na Branickém mostě a v úseku po novou odbočku Spořilov,“ shrnul generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Ve výhledech na rok 2025 zmiňuje Svoboda z hlediska bezpečnosti na železnici na prvním místě spuštění výhradního provozu jednotného evropského vlakového zabezpečovače (ETCS), ke kterému podle něj dojde v průběhu ledna, a to na 622 kilometrech koridorových tratí.
Mohlo by vás zajímat
Spuštění provozu pod dohledem ETCS ministerstvo dopravy naplánovalo ve čtyřech fázích. Chce tím předejít případnýmn komplikacím. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Následovat bude 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.
„Zavádění ETCS je mimořádně komplexní projekt, který klade vysoké nároky na koordinaci všech zúčastněných stran od Správy železnic přes výrobce technologií až po dopravce a jejich personál. Jako u každé takto výrazně technologické změny následuje fáze doladění detailů, aby do sebe nakonec všechny součásti zapadly jako v dobře seřízeném stroji,“ uvedl k zabezpečovači v prosinci ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že Česko patří mezi první evropské země, které na takto rozsáhlé síti výhradní provoz ETCS zavádějí.
Evropský zabezpečovač bude podle informací státní organizace dohlížet na přibližně padesát tisíc vlaků měsíčně. Představuje to víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Na úseku z Olomouce do Uničova výhradní provoz ETCS zavedený téměř dva roky.
„ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů,“ podotkl Jiří Svoboda. Zavedení výhradního provozu je podle něj srovnatelné s takovými momenty, jakými byl třeba přechod od parních lokomotiv k elektrickým.
Česká Třebová i vysokorychlostní železniční tratě
„Začátkem roku také zahájíme modernizaci rozsáhlého nádraží v České Třebové, pokračovat bude samozřejmě i příprava vysokorychlostních tratí,“ konstatoval Jiří Svoboda. Správa železnic už informovala, že se bude železniční uzel v České Třebové modernizovat „za provozu“. Soutěž za 17,13 miliardy korun vyhrály společnosti Eurovia CZ, Strabag Rail, Chládek a Tintěra a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku. Práce potrvají do roku 2031.
Příští rok bude znamenat pro Správu železnic také pokračování příprav staveb prvních vysokorychlostních železničních tratí. V prosinci státní organizace vypsala tendr na projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská brána, a to od Ostravy ke státní hranici s Polskem.
Správa železnic zároveň 12. prosince vyhlásila zakázku pro úsek VRT Moravská brána na zajištění majetkoprávní přípravy. Úkolem vítěze bude zabezpečit uzavření kupních smluv na pozemky. Nabídku mohou podat zájemci do 31. ledna a předpokládaná hodnota tendru je 80 milionů korun.
Správa železnic bude v příštím roce hospodařit s částkou 62,7 miliardy korun, kterou získá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), je to o miliardu více než letos. Na investice Správa železnic pro příští rok vyčlenila 39,3 miliardy korun, jde o dosud nejvyšší sumu. Loni to podle ČTK bylo 37,5 miliardy korun. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy korun na rekonstrukce nádražních budov.