Na železničních kolejích jezdí od neděle 15. prosince první duální elektricko-bateriové vlaky (BEMU) v České republice. V Moravskoslezském kraji je spolu s novým jízdním řádem nasadily České dráhy. Vlaky budou vozit cestující na lince S8 na trati mezi Ostravou, Studénkou, Štramberkem a Veřovicemi. „České dráhy se díky tomu stávají první českým dopravcem, který takovéto vlaky nasadí do běžného provozu,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj vyrobila společnost Škoda Group, jednotky vycházejí z elektrických vlaků RegioPanter a jejich plánovaný dojezd je při maximální rychlosti do 120 kilometrů za hodinu 80 kilometrů. „Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek,“ uvedl k nasazení vlaků do provozu hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO).
Dodal, že kromě toho, že bateriové jednotky šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. „V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší,“ doplnil.
Bělica také uvedl, že k dalším okolnostem, které kraj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami loni v prosinci, byly výhledové plány elektrizací, konverze napájecí soupravy a instalace jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS). V Moravskoslezském kraji by mělo na tratě vyjet do konce roku ještě dalších 15 souprav.
Mohlo by vás zajímat
„Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v loňském roce stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Dalších 15 bateriových jednotek by podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radka Podstawky (ANO) mělo cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem nad Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. „Věřím, že tyto komfortní vlaky zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,” zmínil Podstawka.
Celkem České dráhy do 24 nových souprav v Moravskoslezském kraji investují téměř čtyři miliardy korun. Nové vlaky v celkovém součtu nahradí téměř pět desítek starších vozidel. Podle místopředsedy představenstva Škody Group Tomáše Ignačáka jsou bateriové vlaky společnosti technologickým milníkem. „Je to další krok na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a důkaz, že český průmysl dokáže stát v čele inovací. Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky,“ konstatoval.
Zakázku řešil ÚOHS
Zakázku Českých drah na čtveřici BEMU vlaků letos prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten původně podle agentury ČTK Českým drahám vyměřil pokutu šest milionů korun za jejich nákup bez soutěže. Předseda úřadu Petr Mlsna následně sankci v červnu zrušil.
ÚOHS původně pokutu Českým drahám uložil takzvaným příkazem. Národní dopravce ale proti tomu podal odpor a antimonopolní úřad zahájil standardní správní řízení. České dráhy čtyři bateriové elektrické jednotky pro provoz v Moravskoslezském kraji nakoupily od Škody Group loni na jaře. Dráhy mají podle ČTK s firmou smlouvu na dodávku elektrických vlaků (EMU), která vzešla z veřejné soutěže. K této smlouvě společnost uzavřela dodatek, kterým místo výroby a dodávky 19 elektrických vlaků požadovala výrobu a dodávku 15 elektrických a čtyř bateriových vlakových jednotek.
A bude kde dobíjet?
V souvislosti s provozem elektrických vlaků s bateriemi vzniká v Moravskoslezském kraji také infrastruktura pro dobíjení.
Ekonomický deník informoval o tom, že už Správa železnic vybrala dodavatele technologie ke zřízení dobíjecích stanic u železničních zastávek Štramberk, Krnov a Budišov nad Budišovkou. S nabídkou téměř 92 milionů korun uspěla společnost Elektrizace železnic Praha. Kontejnerová technologie je součástí dobíjecí infrastruktury, která se má začít v příštím roce. Jak sdělil již dříve mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, půjde nejen o dobíjecí místa, ale také dobíjecí troleje a úpravy pro zajištění bezpečného provozu.
„Pro tyto stavby se v současné době finalizují záměry projektu a vyčíslují se náklady, vše budeme předkládat k projednání a schválení Centrální komisi ministerstva dopravy. Realizaci samotných prací v uvedených stanicích potom předpokládáme v průběhu příštího roku,“ sdělil začátkem listopadu Ekonomickému deníku Gavenda.
Kromě zmíněných dobíjecích bodů se chystá Správa železnic vybudovat také zázemí pro odstavování nových bateriových jednotek ve stanici Frýdek-Místek. K investici se podle Gavendy zpracovává dokumentace a realizace se má i v tomto případě uskutečnit v roce 2025.
K tomu, že v kraji vyjedou dříve bateriové vlaky dříve, než bude hotová infrastruktura, Správa železnic uvedla, že v rámci pilotního provozu mají vlaky ještě využívat stávající infrastrukturu a dobíjet se během jízdy po elektrifikovaných úsecích.