Hlavní město souhlasí s vyhlášením tendru s předpokládanou hodnotou 142 miliard na třicetiletý provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy (PID) po prosinci 2029, kdy skončí smlouva s Českými drahami (ČD). Zadání soutěže dnes po půlnoci schválili zastupitelé Prahy. Odpoledne s ním již souhlasili radní Středočeského kraje, takže vypsání tendru nic nebrání a podle dřívějších informací by se mělo uskutečnit koncem ledna příštího roku.
Praha a Středočeský kraj jsou spoluzadavateli tendru, samotné vypsání soutěže bude mít na starosti kraj, který je hlavním zadavatelem. Trvání soutěže zadavatelé odhadují na 11 až 13 měsíců. Náklady na zakázku si kraj a hlavní město rozdělí zhruba půl na půl. Smlouva již bude podle radního Prahy Zdeňka Kováříka (ODS) zahrnovat i plánovaná rozšíření železniční sítě o linku na pražské letiště a další tratě.
Vypsání tendru Prahy a kraje oproti původním plánům nabralo zpoždění. Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) letos v květnu předpokládal vypsání soutěže na říjen 2024, nastalo tedy několikaměsíční zpoždění. Podle dřívějších předpokladů měl být vítěz tendru vybrán v červnu 2025 a smlouva uzavřena na podzim příštího roku.
Nová smlouva s dopravním podnikem na provoz MHD
Pražský magistrát dále podepíše novou smlouvu s dopravním podnikem (DPP) na zajištění provozu MHD od příštího roku do poloviny roku 2047. Znění smlouvy v noci schválili městští zastupitelé. Nynější smlouva původně platila do konce roku 2019 a následně byla prodloužená do konce letošního prosince.
Smlouva stanovuje, kolik bude hlavní město ročně u DPP objednávat vozových kilometrů u tramvají, autobusů a metra. Praha podniku za provoz MHD platí takzvané kompenzace, které například loni podle výroční zprávy podniku činily asi 18,2 miliardy korun.
Mohlo by vás zajímat
Délka kontraktu je podle dokumentu nastavená na poměrně dlouhou dobu proto, aby pokryla období výstavby metra D nebo postupné zavádění ekologicky čistých vozidel z důvodu bankovního financování a čerpání evropských dotací.
Praha koupí od Českých drah Nákladové nádraží Žižkov
Zastupitelé hlavního města schválili i to, že Praha koupí od Českých drah (ČD) za zhruba 1,43 miliardy korun s DPH budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.
Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.
Na rozsáhlých pozemcích kolem nádraží v budoucnu vznikne nová čtvrť s až 15 000 obyvateli, stavět byty tam již začala developerská firma Central Group. Kromě ní a Sekyra Group tam plánují stavět i například firmy Penta či Finep. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť, například škola, ale zároveň má podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům tak, aby z ní město mělo adekvátní výnosy.
Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněná. Udělení ochrany přecházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002.