Návrh změny zákona o námořní plavbě a zákona o správních poplatcích nebo návrh normy, která řeší evropskou směrnici ohledně zavedení inteligentních dopravních systémů, ministerstvo dopravy předložilo za resort v Návrhu Plánu legislativních prací vlády na rok 2025 priority pro příští rok. Materiál ve středu schválila vláda. Mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl ohledně cílů úřadu sdělila, že legislativní priority nekončí pouze u transpozice směrnic.
V Poslanecké sněmovně podle ní aktuálně jsou, anebo již brzy budou, připravené k projednání další tři návrhy.
Konkrétně jde o návrh zákona o silniční dopravě. „Rozsáhlý a nejvýznamnější návrh zákona v gesci ministerstva dopravy v rámci tohoto volebního období novelizuje celkem devět zákonů a řeší celou řadu témat, zejména zřízení Inspekce silniční dopravy, zavedení poptávkové dopravy, přijetí debyrokratických opatření v ministerstvu dopravy, efektivnější, důslednější a racionálnější výkon kontrol,“ zmínila Mühl.
Silniční inspekce částečně převezme pravomoci policie. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k jejímu vzniku už dříve sdělil, že má pomoci dostat z českých silnic a dálnic přetížené kamiony, které nadměrně ničí silniční infrastrukturu. Úřad si od změny slibuje zefektivnění kontrol.
Mohlo by vás zajímat
Alena Mühl ke změnám zahrnutým v návrhu zákona o silniční dopravě dodala, že zároveň řeší i účinnější vedení přestupkových řízení, problematiku takzvaných tatraktorů, správní poplatky za správní úkony v oblasti silniční dopravy, uzavírání veřejnoprávních smluv objednateli veřejných služeb v přepravě cestujících či vedení a přezkum nabídkových řízení. Zahrnují také odstranění terminologických či legislativně technických nedostatků v novelizovaných zákonech. „Aktuálně je novela v Poslanecké sněmovně, ukončení legislativního procesu očekáváme v březnu 2025,“ přiblížila Mühl.
Další předkládanou normou je podle Mühl návrh zákona, kterým se mění zákon o civilním letectví a zákon o podporovaných zdrojích energie. Návrh podle mluvčí představuje zejména implementaci nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z loňského října o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU) do českého právního řádu. Ekonomický deník o návrhu informoval. „Návrh byl schválen minulý týden a v nejbližších dnech bude předložen do Sněmovny k projednání,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy.
Jak Ekonomický deník již psal, dodržování evropských kvót pro letecká paliva by měly mít v Česku na starosti Úřad pro civilní letectví a Státní energetická inspekce. Dodavatelé leteckých paliv mají od 1. ledna příštího roku na základě nařízení Evropské unie povinnost zajistit minimálně dvouprocentní podíl udržitelného paliva (SAF) ve svých palivech. Unijní nařízení zavádí povinnosti pro dodavatele leteckých paliv, dopravce a Letiště Václava Havla Praha.
Do třetice řeší ministerstvo dopravy návrh zákona, kterým se mění zákon o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) a zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Návrh zákona reaguje na budoucí provoz automatizovaných vozidel na pozemních komunikacích v České republice. „Návrh zákona je předložen do mezirezortního připomínkového řízení. Ukončení legislativního procesu se očekává v polovině roku 2025,“ přiblížila Mühl.
Ekonomický deník informoval o tom, že návrh zákona zatím přináší více otázek než odpovědí. Novela zákonů, která má vnést do české legislativy pravidla pro autonomní mobilitu, během připomínkového řízení nasbírala řadu výhrad ze strany ministerstev, Středočeského kraje, Unie zaměstnavatelských svazů České republiky nebo Svazu průmyslu a dopravy České republiky. Nejasnosti panují ohledně odpovědnosti v době nehody, pochybnosti jsou i ohledně označení automatizované vozidlo.
Mluvčí resortu dopravy Alena Mühl konstatovala, že resort dopravy má v plánu do konce volebního obdobní prosazovat i přijetí dalších významných zákonných změn. Mezi nejpodstatnější je podle ní možné řadit zohlednění provozu automatizovaných vozidel, umožnění zpoplatnění užívání nestátních pozemních komunikací mýtným, ale také umožnění podávání žádostí souvisejících s vydáváním řidičských průkazů prostřednictvím Portálu dopravy a přebírání řidičských průkazů na výdejních místech.
Ministerstvo chystá také odstranění povinnosti absolvovat v některých případech evidenční kontroly vozidel v souladu s takzvaným podnikatelským balíčkem schváleným vládou a zpřísnění sankcionování stanic technické kontroly, stanic měření emisí a kontrolních techniků těchto stanic.