Ministerstvo dopravy předložilo vládě k projednání návrh změny zákona o civilním letectví. Hlavním cílem dokumentu je podle resortu provést adaptaci tuzemského právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z loňského října 2023 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu. Dodržování evropských kvót pro letecká paliva by měly mít v Česku na starosti Úřad pro civilní letectví a Státní energetická inspekce. Kabinet se bude návrhem zabývat ve středu.

Dodavatelé leteckých paliv mají od 1. ledna příštího roku na základě nařízení EU povinnost zajistit minimálně dvouprocentní podíl udržitelného paliva (SAF) ve svých palivech. Unijní nařízení zavádí povinnosti pro dodavatele leteckých paliv, dopravce a pražské Letiště Václava Havla. Agentuře ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Český návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů podle mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl řeší především zakotvení kompetencí Úřadu pro civilní letectví. Jde o výkon jeho působnosti ve vztahu k leteckým dopravcům a provozovatelům letecké činnosti jiné, než je obchodní letecká doprava, a provozovatelům letišť.

Mezi kompetence spadá také zpracovávání a zveřejňování zprávy o použití příjmů z pokut, a to v součinnosti se Státní energetickou inspekcí či přijetí oznámení a vyřízení žádostí vybraných subjektů o použití unijního nařízení. „Zároveň navrhuje zakotvit kompetenci Státní energetické inspekce k výkonu působnosti příslušného orgánu podle tohoto nařízení ve vztahu k dodavatelům leteckých paliv,“ informovala Ekonomický deník mluvčí.

Mohlo by vás zajímat

Návrh změny zákona se zabývá také přestupky a vymáháním povinností leteckých dopravců a provozovatelů leteckých činností, letišť a dodavatelů leteckých paliv, a na ně navázaných sankcí. „Návrh zákona též reflektuje změnu zákona o rejstříku trestů a evidenci přestupků provedenou novelou tohoto zákona vyhlášenou ve Sbírce zákonů pod číslem 427/2023 Sb,“ doplnila mluvčí.

Návrh zákona se bude muset ještě upravit

Dokument už prošel připomínkovým řízením, ve kterém mimo jiné ministerstvo průmyslu upozornilo na to, že je součástí návrhu také novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, jež je též součástí LEX OZE III. Zákon už prošel vládou a nyní ho čeká projednávání v Poslanecké sněmovně, ze kterého ale s velkou pravděpodobností vyjde s řadou změn a na ty bude nutné reagovat i v návrhu změny zákona o civilním letectví.

Evropské nařízení o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu (Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU), ze kterého český návrh vychází, si klade za cíl nastavit v členských státech pro leteckou dopravu jednotná pravidla, která by zastřešila unijní trh letecké dopravy a oblast podpory udržitelných leteckých paliv. „Cílem tohoto nařízení je zejména předejít fragmentaci unijního trhu letecké dopravy a zabránit možným narušením hospodářské soutěže mezi hospodářskými subjekty nebo nekalým praktikám provozovatelů letadel spojeným s vyhýbáním se nákladům, pokud jde o doplňování paliva, a zároveň podpořit rozvoj udržitelných leteckých paliv v Unii,“ zmiňuje se v nařízení.

Nařízení má umožnit na evropských letištích zavádět stále vyšší podíly udržitelných leteckých paliv, aniž by to mělo nežádoucí dopady na konkurenceschopnost odvětví letecké dopravy. Podle ČTK se požadavky budou postupně zpřísňovat až do roku 2050. Od příštího roku má podíl SAF v leteckém palivu činit dvě procenta, od roku 2030 šest procent, od roku 2035 pětinu a 70 procent od roku 2050.

Udržitelná paliva pokládá Evropská unie za zásadní kvůli dekarbonizaci a snižování uhlíkové stopy. Ta klesla během útlumu letecké přepravy během pandemie koronaviru. Nyní se ale čeká oživení. Nařízení Prognóza Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) pro období po pandemii ve scénáři s vysokým objemem dopravy odhaduje růst přepravy cestujících v Evropě do roku 2050 ve výši až 3,1 procenta ročně a nákladní dopravy až 2,4 procenta ročně. Spolu s tím porostou i emise.

Pražské letiště. Ilustrační snímek. Foto: Letiště Praha

V nařízení se také připomíná, že chce Evropská unie do roku 2030 dosáhnout snížení čistých emisí skleníkových plynů alespoň o 55 procent ve srovnání s rokem 1990 a do roku 2050 klimatické neutrality. „Aby toho bylo dosaženo, musí všechna hospodářská odvětví, včetně odvětví dopravy, přijmout rychlá opatření k dekarbonizaci. V odvětví letecké dopravy to vyžaduje výrazné zvýšení výroby, dodávek a používání udržitelných leteckých paliv (SAF),“ konstatuje se v nařízení.

Přímo k udržitelným leteckým palivům dokument zmiňuje, že zahrnují kapalná paliva typu „drop-in“, která jsou plně zastupitelná za konvenční letecká paliva a kompatibilní se stávajícími leteckými motory. „Pro využití v civilním a vojenském letectví bylo na celosvětové úrovni certifikováno několik způsobů výroby udržitelných leteckých paliv. Udržitelná letecká paliva jsou technologicky připravena hrát významnou roli ve snižování emisí z letecké dopravy, a to již ve velmi krátkodobém horizontu. Očekává se, že ve střednědobém a dlouhodobém horizontu budou ve skladbě leteckých paliv převažovat,“ zmiňuje se v nařízení.

Drahé palivo

Agentura ČTK uvedla, že podle dřívějšího vyjádření aerolinek Smartwings je udržitelné letecké palivo až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Dražší letecké palivo proto společnost promítne do cen letenek. Cenu letenek s odletem v příštím roce již aerolinky zvýšily o tři až 15 eur (o 75 až 378 korun) za jednosměrnou letenku, podle délky letu a tarifu. Podobný krok už oznámila největší německá letecká společnost Lufthansa. Letenky s odletem od příštího roku zdražila o jedno až 72 eur. Zdražování se týká také dopravců Austrian Airlines a Swiss Airlines patřící do skupiny Lufthansa.

Evropské nařízení by se nemělo vztahovat například na vojenská letadla, lety využívané pro humanitární účely či repatriace a návraty. Týkat se nebude ani letů v rámci pátracích a záchranných akcích nebo pro lékařské účely a účely odstraňování následků katastrof. Vyňata jsou i letadla používaná k celním, policejním a hasičským operacím. „Lety provozované za těchto okolností mají totiž výjimečnou povahu, a jako takové nemohou být vždy plánovány stejným způsobem jako standardní lety obchodní letecké dopravy,“ uvádí se v dokumentu.

Stejně tak by se nařízení nemělo vztahovat na menší regionální letiště. V České republice by se tak týkalo podle návrhu změny zákona pouze Letiště Václava Havla Praha.