Do roku 2040 má být ukončen provoz dieselových motorů v bavorské místní železniční osobní dopravě. To ovšem vyžaduje alternativní technologie železničního pohonu. V budoucnu bude podle společnosti společnost Bayerische Regiobahn (BRB) v Allgäu jezdit vodíkový vlak z dílny společnosti Siemens. První vodíkový vlak v Bavorsku byl představen veřejnosti v depu BRB v Augsburgu.
Díky změně jízdního řádu 15. prosince bude do pravidelnéoho provozu v Bavorsku zařazen první vodíkový vlak.
Provoz je plánován mezi Augsburgem a Füssenem a mezi Augsburgem a Peißenbergem. Vlak s názvem Mireo Plus H nahradí dieselové lokomotivy po dobu dvou a půl roku, oznámila společnost Bayerische Regiobahn při prezentaci vlaku v Augsburgu.
„Chceme ukončit provoz dieselových motorů v bavorské místní železniční osobní dopravě do roku 2040.“ Důraz bude kladen především na elektrifikaci tratí a využití vlaků poháněných bateriemi. Zkušební provoz s vodíkovým vlakem ukáže, zda by tato vozidla mohla být alternativou na linkách bez perspektivy elektrifikace,“ uvedl k tomu bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter (CSU).
Původně bavorská vláda naplánovala testy s vodíkovým vlakem již v roce 2020 a v roce 2021 se uskutečnila jízda s vozidlem francouzského výrobce Alstom. Kontrakt na pilotní provoz však získala společnost Siemens.
Mireo Plus H má dva palivové články na střeše a lithium-iontovou baterii. Podle technických specifikací dosahuje hnacího výkonu 1,7 megawattu a maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Podle společnosti Siemens se jeho dojezd pohybuje mezi 1 000 a 1 200 kilometry.
Další výhodou modelu jsou nízké náklady na životní cyklus ve srovnání s jinými soupravami s palivovými články a rychlé tankování (15 minut). Konstrukčně má Mireo samonosnou, svařovanou, aerodynamickou lehkou konstrukci vyrobenou z hliníku a má inteligentní palubní řízení elektrického systému.
Mireo Plus H má být provozován výhradně na zelený vodík. Vyrábí se pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a neobsahuje CO2 – emituje se pouze vodní pára. Technologie pohonu šetrná ke klimatu je proto považována za dobrou alternativu pro ty železniční tratě, kde elektrifikace není smysluplná nebo možná. S dojezdem 1 000 kilometrů je vhodný pro delší vzdálenosti – na rozdíl od bateriově poháněného vlaku.
Mireo Plus H bude dva a půl roku jezdit nejprve mezi Augsburgem a Füssenem (přes Bobingen, Schwabmünchen, Buchloe, Kaufbeuren, Biessenhofen, Ebenhofen, Marktoberdorf, Leuterschach, Lengenwang, Seeg a Weizern-Hopferau) a později také mezi Augsburgem a Peißenbergem. V jízdních řádech bude uvedeno, kdy a po jakých trasách bude vodíkový vlak jezdit.
Záměrně se nepoužívá na zkušebních tratích, ale v reálu, jak vysvětlil generální ředitel BRB Arnulf Schuchmann – „v drsnějším klimatu a náročné topografii“. Na základě zkušeností získaných z testovacího provozu má být Mireo Plus H přizpůsoben pro sériovou výrobu.
(nik)