INZERCE

Kola německého průmyslu se zadrhávají. Ilustrační foto: Pixabay (autor Peter H)

Ekonomické potíže Německa se stupňují, firmy krachují a propouštějí. Přišlo i první snížení ratingu

Poradenská společnost Dun & Bradstreet snížila celkové hodnocení ekonomické kondice Německa a přidala k němu zhoršující se výhled. Důvodem jsou rostoucí obavy ohledně stavu země, ekonomické recese a vážné problémy s udržením hospodářského růstu. Podle očekávání Dun & Bradstreet by mohla hospodářská aktivita u západních sousedů ještě výrazněji zpomalit.

Dun & Bradstreet je menším konkurentem známějších ratingových agentur Standard Poor’s, Moody’s a Fitch Rating. Možná i proto si může dovolit méně „politické korektnosti“ a ekonomické potíže Německa popisuje velmi otevřeně. Zmiňuje rostoucí počet firemních bankrotů, přibývající potíže se splácením úvěrů, byrokracii i demografickou krizi. Silné populační ročníky odcházejí do penze a nemá je kdo nahradit.

To ještě není vše. „Největší evropská ekonomika a náš nejvýznamnější obchodní partner čelí problémům spojeným s volatilními cenami energie, vysokým mzdám, nedostatku pracovní síly, geopolitickým nejistotám a křehkému výhledu poptávky v eurozóně,“ uvádí Dun & Bradstreet. Zajímavý růstový potenciál může nabídnout technologický sektor a sektor obnovitelných zdrojů, velká část německého průmyslu je však v útlumu.

Podniky propouštějí po tisících

Německá média v poslední době stále víc plní zprávy o propouštění zaměstnanců z podniků. Zatímco vedení Volkswagenu ještě přemýšlí, jak zredukovat personální náklady a nerozzuřit mocné odbory, mnozí výrobci autodílů již masivní propouštění oznámili. Například Bosch propustí 5550 zaměstnanců, z toho 3800 v německých závodech. Masivní redukci počtu zaměstnanců avizují také podniky Continental, ZF, Mahle a Brose.

Podobně špatně je na tom také ocelářský průmysl. Jeho hlavní opora, koncern ThyssenKrupp Steel Europe, oznámil v pondělí záměr snížit počet zaměstnanců do roku 2030 ze současných 27 tisíc na 16 tisíc. Výrobní kapacita klesne z 11,5 milionu na maximálně 9 milionů tun oceli za rok. Ocelářství drtí z jedné strany dovoz levnějších produktů z Asie, z druhé vysoké ceny energií a ze třetí tlak Evropské unie na dekarbonizaci průmyslu.

Německá průmyslová asociace BDI odhaduje, že objem průmyslové výroby v zemi letos klesne v meziročním srovnání o 3 procenta. To znamená už třetí pokles v řadě. Špatně je na tom automobilový průmysl, který v září klesal o 6,9 procenta, ale také mechanické strojírenství (-8,5 %) a elektrotechnický průmysl (-10,7 %). Mírně klesá dokonce už i tradiční opora německé ekonomiky – export na zahraniční trhy.

Rekordní investice pozastavena na neurčito

Nové investory se Němcům nedaří přilákat, ti naopak odvolávají dříve přislíbené investice. Americký koncern Intel v září oznámil odložení investice ve výši 30 miliard eur (750 miliard korun) do závodu na výrobu čipů ve východoněmeckém Magdeburku. Reagoval tím na zhoršené výsledky hospodaření a interní problémy. S ekonomickými problémy Německa to tedy přímo nesouviselo, ale přispělo to k blbé náladě v zemi.

Již na počátku září se objevila zpráva, že automobilka Volkswagen chce prvně ve své 87leté historii zavírat továrny na domácí německé půdě. A také výrazně propouštět, což rozčílilo odborářské funkcionáře. Volkswagen doplatil na nezvládnutý přechod k elektromobilitě a není schopen cenově ani jinak konkurovat sílícímu přílivu elektromobilů z Číny. Na druhé straně VW rychle ztrácí tržní podíl na čínském trhu, který mu donedávna zajišťoval až 40 procent tržeb.

Jen zřídka přicházejí dobré zprávy. Zatím se drží třeba koncern Siemens, který v uplynulém finančním roce zvýšil čistý zisk o pět procent na rekordních 9 miliard eur. K růstu zisku nicméně přispěl mimořádný příjem související s převodem podílu v bývalé dceřiné společnosti Siemens Energy. Objem přijatých nových zakázek klesl, a to o šest procent na 84,1 miliardy eur.

(dtr)