INZERCE

Vizualizace vysokorychlostní tratě v krajině. Foto: Správa železnic

Správa železnic spustila tendr na inženýrskogeologický průzkum pro vysokorychlostní železniční trať Brno – Rakvice

Správa železnic vypsala veřejnou zakázku na projekt podrobného inženýrskogeologického průzkumu včetně následného inženýrskogeologického dozoru pro vysokorychlostní železniční trať Brno (Modřice) – Rakvice. Předpokládaná cena tendru je čtyři miliony korun. Nabídky je možné podávat do 2. prosince. Zakázku Správa železnic zveřejnila na svých webových stránkách.

Vítěz tendru bude mít na starosti zpracování projektu pro podrobný inženýrskogeologický průzkum pro úsek „RS 2 VRT Brno (Modřice) – Rakvice“, včetně následného inženýrskogeologického dozoru, který bude sloužit jako podklad pro zpracování podrobného inženýrskogeologického průzkumu.

Dokumentace k tendru zmiňuje, že projekt zahrnuje nastavení rozsahu pro průzkumné práce potřebné pro získání podrobných informací o inženýrskogeologických a hydrogeologických poměrech území v nově navržené trase železniční tratě a přilehlého okolí a k ověření fyzikálně mechanických vlastností dotčených zemin a hornin.

Vysokorychlostní trať s navrhovanou rychlostí 320 kilometrů za hodinu a výhledově až 350 kilometrů za hodinu je podle dokumentace k posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) navrhována v úseku Brno – Šakvice s dalším prodloužením až do oblasti současné zastávky Rakvice, kde bude mimoúrovňově napojena na stávající trať Brno – Břeclav.

Součástí projektu je napojení do Železničního uzlu Brno (ŽUB) a na další návazné tratě. Z hlediska územního rozsahu se ve výsledné variantě jedná celkem o přibližně 45 kilometrů nových vysokorychlostních tratí. Trasa vychází ze železniční stanice Modřice. Průchod obcí Rajhrad je řešený prostřednictvím hloubeného tunelu pod ulicí Stará pošta, a to včetně vyřešení kolize s dálniční křižovatkou.

V dokumentaci se uvádí, že v blízkosti Vranovic trasa využívá západního okraje koridoru ZÚR a prochází západně od hřbitova. Napojení do tratě číslo 250 je za železniční stanicí Šakvice, a to úrovňově. „Důvodem pro úrovňové křížení (i s vědomím snížení provozního komfortu) je příležitost prodloužení nové tratě až do Břeclavi – tato alternativa je doložena jako trasa BK4,“ zmiňuje se v dokumentaci.

V úseku Šakvice–Břeclav je navrženo zvýšení traťové rychlosti ve stávající trati na 200 kilometrů za hodinu, úprava stanic Zaječí a Podivín, odstranění úrovňových křížení a úprava zastávek a mostů či pražcového podloží. Naopak pro pomalé vlaky je uvažován minimální rychlostní limit 200 kilometrů za hodinu. Od kombinace nejvyšší a nejnižší rychlosti vlaků se odvíjí další parametry pro trasování.

„Výsledná trasa je navržena přednostně s maximálním sklonem do 20 ‰ včetně sjezdových a nájezdových ramp do konvenční sítě. Realizace předmětného záměru se předpokládá v jedné etapě, tj. stavba bude uvedena do provozu jako celek,“ uvádí dokumentace k EIA.

Napojení bylo podle dokumentace k EIA v rámci studie prověřeno celkem ve čtyřech variantách, z kterých byl ministerstvem dopravy a Správou železnic vybrána výsledná varianta.

(teč)