INZERCE

Vizualizace nového terminálu vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Vítězný návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Foto: Správa železnic

Žaloba na vedení vysokorychlostní železniční tratě v Ústeckém kraji napadá aktualizaci zásad územního rozvoje

Pátá aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje byla podle obce Hrobce a spolku RozVRTaná krajina vydána v rozporu s právními předpisy, není v souladu s platnou Politikou územního rozvoje České republiky a nesplňuje požadavky na napojení na koridory transevropské dopravní sítě (TEN-T). Advokátní kancelář Dohnal & Bernard popsala žalobu, kterou Hrobce a spolek RozVRTaná krajina podaly v listopadu proti vedení koridoru vysokorychlostní železniční tratě v Ústeckém kraji.

Advokátní koncipientka Linda Kuličová z kanceláře Dohnal & Bernard Ekonomickému deníku ve vyjádření k žalobě sdělila, že se podle ní Ústecký kraj nezabýval námitkami, které spolek a Hrobce uplatnily. „Jejich vypořádání je zcela nedostatečné, nepřezkoumatelné a v rozporu s právními předpisy a judikaturou správních soudů,“ uvedla Kuličová.

Vymezení koridoru a následná realizace vysokorychlostní železniční tratě bude mít podle žaloby neúměrný dopad na obce, jejich obyvatele a vlastníky dotčených nemovitostí, což je v rozporu se zásadami proporcionality a minimalizace zásahů. „Nedošlo k adekvátnímu posouzení kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí (např. hluk, znečištění ovzduší, ZPF, dopad na záplavové území, podzemní a povrchové vody). Hodnocení SEA je nesprávné a obsahuje značné nedostatky,“ uvádí další argumenty Linda Kuličová.

Samotná 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje podle ní obsahuje vnitřní rozpory, nejsou dostatečně zdůvodněné a návrh nebyl podroben důkladnému projednání s obcemi a veřejností. „Nebyly dostatečně porovnány tři navržené varianty s trasou původní, dlouhodobě zakotvenou, kterou přijaly jednotlivé obce do svých územních plánů a přizpůsobily jí rozvoj svého území,“ informovala Linda Kuličová. Koridor pro vysokorychlostní trať tak, jak byl vymezen, podle ní představuje zásah do legitimního očekávání vlastníků, kteří počítali se stabilizovaným koridorem vymezeným v dřívějších dokumentech.

„Dále lze uvést, že nebyla posouzena (ne)realizovatelnost záměru v navrženém koridoru, včetně technických omezení a dopadů na veřejné zdraví a přírodu,“ uvedla advokátní koncipientka Linda Kuličová.

Starostka obce Hrobce Kateřina Hlaváčová Ekonomickému deníku sdělila, že v rámci 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje téměř padesát občanů podalo připomínky, které byly spolu s dalšími námitkami a připomínkami všechny zamítnuty. „Podání žaloby tak bylo jediným způsobem, jak se téhle parodii na vysokorychlostní trať bránit,“ konstatovala.

Ministerstvo dopravy se už dříve vyjádřilo, že pokud by k podání žalob skutečně došlo, bude resort pokračovat zcela standardně přípravou podkladů pro obhajobu správnosti postupů tak, jak již postupoval v minulosti při přezkumech pořízení aktualizací Zásad územního rozvoje jiných krajů. „Zároveň však chceme zdůraznit, že se rizikům nepřijetí VRT snažíme maximálně předcházet. Správa železnic vede dlouhodobý dialog s představiteli měst a obcí a také jejich občany a jejich připomínky v největší možné míře zohledňuje při přípravě,“ konstatovala tehdy tisková mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.

Stovky připomínek

O přípravě žaloby už Ekonomický deník informoval dříve. Spor se v Ústeckém kraji vede o trasu koridoru pro vysokorychlostní trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany. Aktualizaci, která změnu území upravuje, krajští zastupitelé schválili letos na konci června. K předložené trase dostal krajský úřad stovky připomínek.

Čtěte také: Žaloby jako hrozba pro vysokorychlostní železniční tratě. Stavba koridorů může nabrat další zpoždění

„Proces 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje (AZÚR poz. red.) vykazuje fatální chyby. Posouzení SEA bylo vytvořeno ve zkráceném čase, při veřejném projednání SEA vyšlo najevo, že zpracovatelé neznali podstatné informace. Bylo podáno na 600 připomínek, přičemž téměř všechny byly zamítnuty bez vypořádání, nezamítnuté byly jen připomínky k 5. AZÚR pozitivní, a to v jednotkách kusů,“ shrnula v říjnu výhrady Hlaváčová.

Trať koridoru má vést podle schváleného návrhu Správy železnic z Prahy do Roudnice nad Labem podél dálnice D8, následně překlene Labe, v okolí Křešic na Litoměřicku vstoupí do Středohorského tunelu, který skončí v Ústí nad Labem v části Střekov. Řeku znovu překoná díky mostu, v lokalitě stávajícího nádraží Ústí nad Labem západ by měl být umístěn terminál a následně bude trať pokračovat směrem do Německa v okolí Chabařovic, poblíž Chlumce by pak měla vstoupit do tunelu přes Krušné hory.

Tereza Čapková