Řidičům se v noci z pondělí na úterý otevře další část velkého městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Stavba, která stála tři miliardy korun, končí po šesti letech. Nově otevřená část okruhu a rozšíření ze dvou pruhů na čtyři má ukončit kolony, které se tvořily zejména v dopravní špičce. Otevření úseku se zpozdilo kvůli různým problémům a průtahům o několik let.
Stavba patřila k technologicky nejnáročnějším projektům Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), a to kvůli skalnímu masivu na jedné straně a řekou Svratkou na straně druhé. „Tato klíčová stavba po 20 letech řeší jedno z největších brněnských dopravních úskalí. Bylo zvoleno to nejlepší možné řešení – šetrné k přírodě i městu, technicky náročné, ale úspěšně dokončené,“ uvedl v pondělí během otevření úseku premiér Petr Fiala (ODS). Zhotovitelem stavby bylo sdružení firem Eurovia CZ, Hochtief CZ a Subterra.
První etapa, tedy severní část, se stavěla v letech 2018 až 2020 a stála přes 400 milionů korun. „Druhou etapu jsme stavěli 46 měsíců a i s valorizacemi nás stála 2,8 miliardy korun,“ poznamenal ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Druhá etapa stavby brněnského městského okruhu Žabovřeská, byla zahájena v prosinci 2020. Velký městský okruh je tak nyní v západní části města kompletně hotový.
Silničáři letos ve druhé polovině roku dokončili i stavbu severovýchodní části na Tomkově náměstí a v Rokytově ulici a také přestavbu Bauerovy ulice podél výstaviště. Nyní se ale rozvoj městského okruhu na několik let zastaví, protože další části v jihovýchodní a východní části města budou hotové až za několik let.
Podle Davida Fialy mohou řidiči v Žabovřeské počítat s úsporou zhruba sedmi až osmi minut, které průměrně trávili v koloně, než se dostali do úseku, v němž se stavělo. Stavba druhé etapy Žabovřeské, tedy její jižní část, byla velmi komplikovaná. Z jedné strany je skalní masiv Wilsonova lesa, z druhé strany řeka. Kvůli rozšíření silnice bylo nutné vyrazit tunel pro tramvaj a postavit část silnice nad řekou.
Díky stavbě se také podařilo zprůchodnit území pro cyklisty a pro pěší. „Vznikl systém stezek a cyklostezek, který spojuje Wilsonův les s územím kolem řeky Svratky. Myslím, že to bude dobré jak pro procházky do Wilsonova lesa, tak pro sportovce,“ řekl David Fiala. Spojení přes silnici zajistí lávky i přesypaný tramvajový tunel a silniční galerie, budou se zde dělat i parkové úpravy. Stavebně má být tato část hotová na konci roku, plné zprůchodnění se očekává na jaře.
Čtěte také: Začaly práce na průzkumné štole k tunelu velkého městského okruhu v Brně
Za necelý měsíc, 13. prosince, se plánuje zprůjezdnění veškerých zbylých částí na velkém městském okruhu na Tomkově náměstí, kde se ještě dodělávají některé sjezdové a nájezdové rampy. Začaly také práce na průzkumné štole pod sídlištěm Vinohrady. Zhruba za tři až čtyři roky by mohla začít stavba samotného tunelu, za tři roky by se také mohl začít stavět úsek přes Ostravskou radiálu. „To jsou dva úseky, bez nichž východní část okruhu nebude fungovat,“ zmínil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
(čtk, teč)