ČEZ odstartoval povolovací řízení pro další jaderný reaktor. Tentokrát se jedná o zařízení s výkonem do 500 megawattů v jihočeském Temelíně, dodavatelem technologie bude pravděpodobně britský Rolls-Royce SMR. Posouzení záměru z hlediska dopadů na životní prostředí (tzv. EIA) budou mít na starosti úředníci ministerstva životního prostředí.
Jak ČEZ uvedl v oznámení pro řízení EIA, záměr výstavby zmíněného reaktoru vychází z Programového prohlášení vlády České republiky z ledna 2022 a z Plánu pro malé a střední reaktory v České republice. schváleného usnesením vlády loni v listopadu. Záměr je plně v souladu s cíli připravované aktualizace Státní energetické koncepce, přispěje také k naplnění klimatických závazků České republiky v oblasti snižování emisí skleníkových plynů.
Oznámení pro řízení EIA evidentně vzniklo dříve, než ČEZ se souhlasem české vlády navázal spolupráci s britským podnikem Rolls-Royce SMR. Oznámení zmiňuje čtyři možné dodavatele technologie, kterými jsou vedle Rolls-Royce SMR také GE Hitachi s reaktorem BWRX-300, EDF s reaktorem Nuward a Westinghouse s reaktorem AP300.
Reaktor se životností nejméně 60 let
V případě, že dodavatelem bude opravdu Rolls-Royce, tak v Temelíně vyroste tlakovodní reaktor III+ generace s netto elektrickým výkonem 470 MW. To zhruba odpovídá výkonu jednoho staršího bloku typu VVER-440 v Dukovanech. Projektová životnost je 60 let s koeficientem využitelnosti až 92,5 procenta hodin v roce. Výměna paliva by probíhala jednou za 18 až 24 měsíců. Výkon bloku lze v případě potřeby snížit až na 50 procent maximálního výkonu.
Nový blok má být umístěn jižně od areálu současné Jaderné elektrárny Temelín, kterou tvoří dva 1000megawattové jaderné bloky ruského typu VVER-1000. Ty zahájily provoz v letech 2000 a 2002. Podle původních plánů měly být v temelínské lokalitě čtyři bloky, výstavba dvou zbývajících byla pozastavena již v roce 1990. Pokus o jejich dostavbu skončil krachem poté, co ČEZ se souhlasem vlády na jaře 2014 ukončil temelínský tendr bez výběru vítěze.
Nově posuzovaný blok se má stát pátým v Temelíně (třetí a čtvrtý blok by mohl po roce 2040 postavit ČEZ na základě opce, kterou plánuje v nejbližších měsících uzavřít s korejskou společností KHNP), z časového hlediska však vyroste dříve. Výstavbu chce odstartovat v roce 2029 a dokončit v roce 2034. Jak ČEZ dále uvedl v oznámení pro řízení EIA, celkový počet pracovníků během výstavby se bude pohybovat okolo 1500. Po spuštění bude provoz a údržbu nového bloku zajišťovat okolo 300 pracovníků.
Otázkou je, jak moc se povolovací řízení protáhnou. Například posuzování záměru na stavbu dvou nových jaderných reaktorů v Dukovanech jen v procesu EIA zabralo víc než tři roky, ministerstvo životního prostředí vydalo své kladné stanovisko v říjnu roku 2019.
Strategická spolupráce s požehnáním vlády
Skupina ČEZ vybírala dodavatele prvního malého modulárního reaktoru (SMR) několik let. Okruh možných dodavatelů postupně zužovala, až z nakonec z jednání vyšel jako jasný vítěz britský Rolls-Royce SMR. Ten získával kladné body díky vstřícnému přístupu k jednání a vysokému zájmu o spolupráci s českými dodavateli. Informace o výběru vítězné technologie byla zveřejněna v září poté, co se s ní seznámili ministři české vlády.
Na konci října následoval podpis smlouvy mezi společnostmi ČEZ a Rolls-Royce o strategické spolupráci na vývoji modulárních reaktorů. Součástí této dohody je kapitálový vstup ČEZ do dceřiné firmy Rolls-Royce SMR. ČEZ zde koupí zhruba dvacetiprocentní podíl, za který zaplatí cenu v řádu jednotek miliard korun. Transakce podléhá souhlasu antimonopolních úřadů v několika evropských zemích.
David Tramba