Stavební práce na nejstarším dálničním mostě v Česku budou pokračovat i v zimních měsících. Aktuálně stavbaři vyměňují takzvané stojky. Měnit je začali v červenci a nyní je podle Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) tato část rekonstrukce hotová z jedné třetiny. Stojky jsou vytvořeny podle ŘSD z armovaného betonu a nacházejí se mezi vrchní částí mostu Šmejkalka a historickým obloukem.
Celkem jich bude vyměněno 32, po šestnácti na levé a pravé straně. „Vedle stávajících stojek jsou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů,“ informovalo ŘSD.
Podle státního podniku se každý den na stavbě podílí minimálně dvacet dělníků. Ti se několikrát denně vydávají do výšky osmi pater, až na vrchol historického oblouku, a zdolávají přitom 143 schodů. Podle ŘSD tuto činnost přitom řidiči na dálnici nijak nezaznamenávají. ŘSD stále počítá s tím, že do provozu na dálnici stavební práce zasáhnou až na jaře příštího roku. Po celou dobu stavby se má ale na mostě zachovat provoz v režimu dva plus dva pruhy.
Zhotovitelem rekonstrukce je sdružení společností Strabag a Pragoprojekt, které most rekonstruuje za 965 milionů korun bez DPH. Celková doba realizace je 1460 dní a doba omezení na dálnici D1 má dosáhnout maximálně 755 dní. Uvedení mostu do provozu plánuje ŘSD v termínu 14. června 2027. Stavební práce by pak měly skončit definitivně 28. ledna 2028.
Stavba je realizována v režimu Design & Build. ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v jeho kompetenci. Díky tomu může podle státního podniku plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby na základě dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) letos v červnu schválil u rekonstrukce změnu postupu stavby. Stavbaři museli přizpůsobit technické řešení nižší pevnosti oblouků mostu. Jak tehdy sdělil Ekonomickému deníku generální ředitel ŘSD Radek Mátl, dopad do realizace stavby to podle něj nemá žádný. Změna postupu by také neměla ovlivnit celkovou dobu rekonstrukce mostu.
Most Šmejkalka se klene nad Hrusickým potokem a údolím mezi Senohraby a Turkovicemi. Jeho stavba začala v roce 1939 a pokračovala do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy ve směru na Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu pak s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby mostu výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena.
Stavba nosné konstrukce mostu byla dokončena až po válce. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. Poslední velká oprava mostu se uskutečnila v roce 1991.
(teč)