Jednou z největších dopravních priorit je pro Kraj Vysočina příprava trvalých i dočasných opatření na trasách pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany, řeší také rekonstrukce mostů a údržbu silnic. Pro oblast dopravy kraj počítá v roce 2025 s částkou přibližně 4,4 miliardy korun, v rozhovoru to zmiňuje náměstek hejtmana Vladimír Novotný (SOCDEM).
Kraj Vysočina má po krajských volbách nové vedení. Hnutí ANO se na vládnutí dohodlo se SOCDEM a koalicí SPD, Trikolory a PRO. Vladimír Novotný se ujal funkce náměstka hejtmana pro dopravu a silniční hospodářství, veřejnosprávní kontrolu, přezkoumání hospodaření obcí, analýzy a podporu řízení.
Dopravu máte na starosti nově, v předešlé radě jste měl na starosti například zdravotnictví, jak obtížné pro vás bude se v nové oblasti orientovat a takzvaně se do ní „dostat“?
I když se to na první pohled může zdát, není pro mě oblast dopravy vůbec žádnou novinkou. Po volbách v roce 2008 jsem vstoupil do krajské rady jako náměstek pro finance, které jsem pak měl na starosti dalších osm let. Za tu dobu jsme se, jako vedení kraje, museli mimo jiné vypořádat s ekonomickou krizí, která výrazně zasáhla do sestavování krajského rozpočtu v následujících několika letech. Pečlivě a podrobně jsme řešili každou kapitolu, včetně kapitoly Doprava, takže přehled o této problematice i jejím financování určitě mám. Výhodou je určitě i to, že jsem čtyři roky pohyboval v oblasti železniční dopravy, kde jsem načerpal další informace a zkušenosti.
Spolupracoval jste na předání agendy s vaším předchůdcem, Miroslavem Houškou?
S Miroslavem Houškou se známe dlouho a během svojí politické kariéry jsem s ním úzce spolupracoval mnohokrát. Ať už v době, kdy zastával pozici předsedy finančního výboru nebo poslední čtyři roky, kdy byl náměstkem hejtmana pro dopravu. Práce Miroslava Houšky si velmi vážím a rád řeknu, že v pracovní i osobní rovině jsme spolu vždy vycházeli velmi dobře. I proto je mi líto, že se v posledních krajských volbách už neucházel o místo v zastupitelstvu Kraje Vysočina, kde by byl velmi platným členem.
Jaké hlavní akce je v oblasti dopravy potřeba dotáhnout do konce letošního roku? A co už nyní víte, že se nestihne.
V případě liniových silničních staveb se držíme plánu a do konce roku by měly být stavební práce dokončeny. Samozřejmě v případě víceletých staveb bude jejich realizace probíhat i v následujícím roce. V příštím roce máme připravenou celou řadu projektů ke zlepšení stavu silniční sítě, ať už se bude jednat o nové obchvaty, rozsáhlejší modernizace komunikací s maximálním využitím evropských fondů, tak i běžné opravy silnic v režii Krajské správy a údržby silnic Vysočiny. Konkrétně jsou to například rekonstrukce silnice II/354 mezi obcemi Petrovice a Hlinné, II/357 mezi Dalečínem a Unčínem nebo rekonstrukce komunikace mezi obchvaty Salačova Lhota a Lukavec. Už nyní je zahájena stavba obchvatu Brtnice. V přípravě jsou akce, které souvisí s dostavbou Dukovan. Další velký balík z krajského rozpočtu je připraven na zlepšení stavu mostů.
V rámci rekonstrukce mostů Kraj Vysočina zahájil přípravu třinácti projektů za 105 milionů korun. V jakém stavu obecně mosty jsou?
Lze říci, že se nám v Kraji Vysočina daří dlouhodobě stavy mostů zlepšovat. Každoročně opraví Krajská správa a údržba silnic Vysočiny asi čtyřicítku mostů podle jejich aktuálního technického stavu, který vyplývá z pravidelných mostních prohlídek. Další rekonstrukce mostů souvisí rovněž s budoucí přepravou těžkých a nadrozměrných komponent pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany.
Jaké další plány máte pro současné volební období v oblasti silniční infrastruktury? Připravuje kraj nějaké významné stavby?
Priorit, které před námi stojí, je hned několik. Tou největší je splnění termínů na realizaci trvalých a dočasných opatření na trasách pro dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany, další prioritou je realizace staveb, na které chceme čerpat dotace z Integrovaného regionálního operačního programu a v neposlední řadě chceme také pokračovat v opravách a modernizaci krajské silniční sítě. Jen pro doplnění uvedu, že na to vynakládáme každoročně z rozpočtu kraje asi 800 milionů korun.
Co kraj řeší v oblasti železniční dopravy? Chystá nějaké tendry?
Kraj Vysočina má aktuálně notifikované nabídkové řízení na drážního dopravce v Kraji Vysočina s provozem od roku 2030 do 2045. Nabídkové řízení chceme zahájit už v polovině roku 2025. V rámci nabídkového řízení bude požadována i obnova drážních vozidel, jedná se jak o vozidla EMU, tak i BEMU.
Zvažujete alternativní pohony i na silnicích?
V případě linkové dopravy máme nyní nové smlouvy, které s provozem vozidel s alternativním pohonem nepočítají. V případě naší příspěvkové organizace Krajské správy a údržby sinic Vysočiny bychom chtěli v budoucnu nakoupit osobní vozidla a dodávky s elektrickým pohonem.
Chystáte nějaké změny nebo novinky v oblasti veřejné dopravy?
V průběhu roku 2025 dojde v Kraji Vysočina k postupnému zahájení provozu v šesti z osmi oblastí. V následujícím roce dojde rovněž ke změně jízdních řádů dle návrhů Veřejné dopravy Vysočiny v těch oblastech, kde se tak nestalo už v minulosti. Jedná se o podobu jízdních řádů, které dlouhodobě máme zveřejněné na webových stránkách kraje (IDSVDV.cz). Je třeba zdůraznit, že jednotlivé jízdní řády jsme opakovaně projednávali s obcemi.
Tušíte už, jaký bude rozpočet pro oblast dopravy na příští rok a bude to více než letos?
V návrhu rozpočtu na rok 2025 je počítáno s částkou přibližně 4,4 miliardy korun.
V Poslanecké sněmovně čeká na projednání předloha zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), novinkou je, že by měla zohledňovat délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů. Polepšil by si podle vás kraj, kdyby byl zákon přijat?
V tuto chvíli mám informace, že ke schválení změny RUD v nejbližší době nedojde, a s největší pravděpodobností budeme muset na začátku příštího roku prostřednictvím Asociace krajů ČR opět vyjednávat s vládou o poskytnutí prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V důsledku toho jsme už teď museli v návrhu rozpočtu změnit financování některých stavebních akcí, které jsme plánovali zafinancovat ze SFDI, a vyčlenit na ně krajské peníze.
Tereza Čapková