Vyhlídky evropského trhu s čistě elektrickými vozidly (BEV) se zhoršují, na změnu prognózy poukazují nová data společnosti S&P Global. Upozornilo na to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Údaje S&P Global upravují výhledy tržního podílu BEV pro rok 2025 směrem dolů z 27 na 21 procent.
Změna prognózy podle Evropského sdružení výrobců automobilů signalizuje zásadní neúspěch v plnění cílů Evropské unie v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2025, který přímo souvisí se sníženým pronikáním bateriových elektromobilů na trh.
„Bez cíleného akčního plánu pro automobilový průmysl riskujeme, že zaostaneme za USA a Čínou. Kontrola reality ukazuje, že EU potřebuje mít flexibilnější systém pro výrobce automobilů, aby dosáhli ambiciózního snížení oxidu uhličitého,“ uvedl k tomu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že by měl průmysl využívat zisky k investicím do nových řešení namísto placení pokut.
Stagnující trh podle Evropského sdružení výrobců automobilů výrazně zvyšuje náklady výrobců na dodržování předpisů, to podle ACEA potvrzují data společnosti S&P Global. „Aby splnili emisní cíle, mohou potřebovat sdružit kredity s čínskými a americkými výrobci a směrovat platby výrobcům mimo EU na úkor evropského průmyslu,“ uvedla ACEA.
Podle generální ředitelky ACEA Sigrid de Vries si vyžaduje hrozící krize naléhavou akci. Všechny ukazatele podle ní poukazují na stagnující trh Evropské unie s elektrickými vozidly, a to v době, kdy je potřeba zrychlení. „Celá politika dekarbonizace silniční dopravy je v ohrožení. Oceňujeme, že několik evropských komisařů zdůraznilo regulační předvídatelnost a stabilitu, ale stabilita nemůže být cílem sama o sobě a Evropa v tom musí pokračovat. Držte se kurzu zelené transformace přijetím strategie, která funguje,“ zmínila Sigrid de Vries.
Evropské sdružení výrobců automobilů vyzývá kvůli zhoršení prognóz ke komplexnímu přezkumu současného přístupu a urychlené revizi norem oxidu uhličitého pro lehká i těžká nákladní vozidla, aby byla zajištěna konkurenceschopnost průmyslu Evropské unie.
Jak Ekonomický deník informoval, Česká republika se nedávno přihlásila k tomu, aby se revize konce spalovacích motorů uskutečnila dříve, než v původně plánovaném roce 2026. Ministr Kupka už dříve uvedl, že výrobci automobilů nedokáží plnit ani stanovené limity oxidu uhličitého pro příští rok. Hrozí podle něj propouštění a uzavírání továren.
Evropská unie v roce 2023 přijala v návaznosti na klimatické cíle nařízení, aby osobní automobily a lehké dodávky od roku 2035 splňovaly nulové emise oxidu uhličitého, fakticky tak zakazuje spalovací motory. Zároveň, ale naplánovala revizi na rok 2026, aby posoudila vývoj alternativních pohonů.
(teč)