INZERCE

Jednopodlažní elektrická jednotka RegioPanter doplněná trakčními bateriemi. Foto: Škoda Group

Bateriové vlaky budou v Moravskoslezském kraji jezdit dřív, než bude hotová dobíjecí infrastruktura

V Moravskoslezském kraji by měly začít jezdit na regionálních železničních tratích už v prosinci první duální elektricko-bateriové vlaky (BEMU) v České republice. Dobíjecí infrastruktura se má ale začít stavět až v příštím roce. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda v tom ale problém nevidí. „V rámci pilotního provozu mají tyto vlaky ještě využívat stávající infrastrukturu a dobíjet se během jízdy po elektrifikovaných úsecích,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Nová dobíjecí infrastruktura, která bude vybudovaná v příštím roce, má být posléze podle Gavendy připravena pro velkou dodávku bateriových vlaků, které mají být do pravidelného provozu nasazeny od grafikonu 2025 až 2026. Fungovat by měla ve Štramberku, Budišově nad Budišovkou a Krnově. Výstavbu chystá Správa železnic podle požadavků Moravskoslezského kraje a v koordinaci s Českými drahami, u kterých si kraj regionální dopravu objednává.

Podle mluvčího Správy železnic budou v uvedených stanicích na vhodné dopravní koleji pro BEMU jednotky vybudována dobíjecí místa, jde o dobíjecí troleje, a provedeny související úpravy pro zajištění bezpečného provozu.

„Pro tyto stavby se v současné době finalizují záměry projektu a vyčíslují se náklady, vše budeme předkládat k projednání a schválení Centrální komisi ministerstva dopravy. Realizaci samotných prací v uvedených stanicích potom předpokládáme v průběhu příštího roku,“ sdělil Ekonomickému deníku Gavenda.

Kromě zmíněných dobíjecích bodů se chystá podle něj Správa železnic ještě vybudovat zázemí pro odstavování nových bateriových jednotek ve stanici Frýdek-Místek. „K investici se zpracovává dokumentace a realizace má i v tomto případě proběhnout v roce 2025,“ upřesnil Gavenda.

Náměstek generálního ředitele a člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta na říjnové konferenci „Vozidlo, infrastruktura a objednávka veřejných služeb na železnici“ uvedl, že bateriové vlak by měly být v provozu v průběhu prosince na lince Ostrava Studénka, Veřovice přes Štramberk a Kopřivnici a potom následně na dalších třech linkách v kraji.

Koordinace je klíčová

Mluvčí Českých drah Filip Medelský Ekonomickému deníku k chystanému projektu sdělil, že jelikož se jedná o první takto masivní nasazení vlaků, je projektová koordinace mezi dopravcem a správcem infrastruktury klíčová. „České dráhy nad rámec toho ještě realizují a budou realizovat nutné úpravy naší infrastruktury a údržbové základny ve Středisku údržby Bohumín, například ve formě zesilování trolejí před údržbovou halou pro bezpečné nabíjení a vybíjení trakčních baterií,“ poznamenal Medelský.

Úpravy infrastruktury zmiňoval i mluvčí Správy železnic Gavenda, nejde tak podle něj pouze o samotné dobíjecí body, ale například i výstavbu nástupiště pro soupravy BEMU v Suchdole nad Odrou či zesílení trakčního vedení pro potřeby odstavování souprav BEMU v určených úsecích stanic v Českém Těšíně, Ostravě-Svinově, Suchdole nad Odrou a Opavě (Opava-východ).

Vlak zvládne v bateriovém režimu ujet 80 kilometrů. Foto: Škoda Group

„Předpokládané investice se tak v souhrnu pohybují ve výši zhruba 550 milionů korun. S krajem a dopravcem jsme se zároveň dohodli na společné revizi nákladů a požadavků. Nelze tedy vyloučit, že provozní koncept ještě dozná nějakých úprav a nebude potřeba zrealizovat všechny investice v nyní zamýšleném rozsahu,“ upozornil Gavenda.

V souvislosti s provozem BEMU jednotek v Moravskoslezském kraji mluvčí Správy železnic zmínil i připravovanou modernizaci úseku Krnov – Opava – Ostrava, v rámci níž plánuje státní organizace do roku 2030 zelektrizovat úsek z Krnova do Opavy. „Počítáme rovněž s prostou elektrizací trati mezi Olomoucí a Krnovem, zde předpokládáme elektrizaci vybraných úseků, která umožní provoz jednotek BEMU,“ konstatoval.

Správa železnic podle Gavendy nasazení BEMU jednotek na vybraných tratích vnímá jako první postupový krok k dokončení elektrizace železniční sítě. „Tyto jednotky umožní bezemisní provoz realizovat dříve, s využitím částečně elektrizovaných úseků, a následně může být postupně dokončena elektrizace celé trati,“ uvedl.

Státní organizace v současnosti podle mluvčího Gavendy postupuje na základě Koncepce elektrizace železniční sítě v České republice, kterou schválilo ministerstvo dopravy. Vybudování napájecích míst je zařazeno v prioritních projektech. „Kromě Moravskoslezského se jedná o vybudování nabíjecích míst i v Jihomoravském kraji a Správa železnic na toto téma vede diskuzi také s Asociací krajů České republiky. Lze totiž předpokládat, že v rámci uzavírání nových kontraktů na regionální dopravu budou o nasazení jednotek BEMU uvažovat i další kraje,“ uzavřel Gavenda.

Čtěte také: Elektricko-bateriové vlaky za 3,5 miliardy dodá Českým drahám Škoda Group

Tereza Čapková