Vláda ve středu 30. října schválila obsah takzvaného dílčího územního rozvojového plánu pro část úseku vysokorychlostní tratě v hlavním městě (DÚRP VRT Praha). Ministerstvo dopravy materiál předložilo kvůli urychlení procesu pořizování změny území. Takový postup umožňuje zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury. Na materiálu spolupracovala také Správa železnic.
„Hlavním cílem je urychlit proces schválení pořízení územně plánovací dokumentace a vymezení předmětných veřejně prospěšných staveb v územně plánovací dokumentaci s možností vyvlastnění,“ uvádí se v předkládací zprávě k materiálu. V hlavním městě nejsou podle zprávy k vysokorychlostní železniční trati územně plánovací dokumentace dosud schváleny a koridory tak nejsou v územně plánovací dokumentaci územně zakotveny.
Materiál řeší vedení vysokorychlostní železnice na trati Praha – Brno. Podle předkládací zprávy si klade za cíl územně zakotvit část koridoru na území metropole, a to v úseku Praha-Vršovice – Praha-Běchovice, včetně kolejiště pro krátkodobé odstavování vlakových souprav. Se stavbou souvisí i VRT Praha Vršovice – Běchovice a doplnění novostavby spojovací koleje mezi tratěmi Praha-Libeň – Praha-Malešice a Praha-Malešice – Praha-Běchovice, takzvaná „Jahodnická spojka“.
Výstavba pražského úseku VRT je podle předkládací zprávy nezbytná pro zajištění dostatečné kapacity v rámci Železničního uzlu Praha. Úsek má v rámci uzlu posílit nejen připravované sítě VRT, ale zároveň i kapacitu sítě konvenčních tratí v úsecích, které jsou již dnes nejvíce vytíženy souběhem dálkové a regionální osobní a nákladní dopravy.
„Přetížené stávající konvenční tratě trpí narušováním provozu, neboť jejich kapacita je plně využita a není zde žádný prostor pro eliminaci dopadů mimořádností a zmenšování zpoždění,“ upozorňuje předkládací zpráva. Trať má zároveň umožnit příjezd vlakových souprav z koridoru Praha – Brno do stanice Praha hlavní nádraží také z jižního směru a zajistit jejich plynulé pokračování ve směru do Ústí nad Labem, a to bez nutnosti změny směru jízdy. Přispěje se tím i ke snížení kapacitních nároků na stanici Praha hlavní nádraží.
Dílčí územní rozvojový plán pro úsek vysokorychlostní tratě na území hlavního města Prahy je součástí Aktualizace č.14 Zásad územního rozvoje hlavního města Prahy, a to na základě žádosti Správy železnic. O pořízení aktualizace rozhodlo zastupitelstvo hlavního města Prahy v květnu 2024, dosud se ale projednání návrhu aktualizace neuskutečnilo. Ministerstvo pro místní rozvoj také připravuje zadání Změny č. 1 Územního rozvojového plánu.
Dvě varianty vedení trati
Zpráva zároveň zmiňuje, že „Obsah dílčího územního rozvojového plánu pro úsek vysokorychlostní tratě na území hlavního města Prahy“ ministerstvo zpracovalo na základě toho, že je výstavba vysokorychlostních tratí vládní prioritou. Vládou schválený materiál byl podle ministerstva dopravy projednán v mezirezortním připomínkovém řízení, dále byl souhlasně projednán s hlavním městem Prahou a Hospodářskou komorou.
K vedení tratě se v metropoli vyjádřili v referendu například občané Dolních Měcholup. Odhlasovali, že by měla být vysokorychlostní železnice v maximální míře vedena v podzemí. K tomu tisková mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl Ekonomickému deníku sdělila, že nová trať z Běchovic do Zahradního Města je zpracovaná v Dolních Měcholupech a na území Prahy 15 ve dvou variantách.
První počítá s vedením tratě na dlouhém mostě, obdobně jako v Karlíně vede trať po Negrelliho viaduktu. Příkladem může být podle ní i stavba nového železničního mostu v Bubnech, který vede od bubenského nádraží na Výstaviště. Zde je ale podle mluvčí nová trať umístěná výrazně dál od zástavby. Druhá varianta počítá s vedením tratě v zářezu a v tunelu.
„V současné době je projektování a porovnání obou variant téměř hotové a rozhodnutí o výběru teprve bude následovat. Ať už bude vybrána jakákoli z možností, vždy je pro nás klíčové, že budou splněny všechny hygienické limity, ať už se jedná o limity hluku, vibrací a dalších aspektů,“ uzavřela mluvčí Alena Mühl.
Tereza Čapková