Dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny ve výši až 35,3 procenta vstoupila v platnost. Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, konstatovala, že jde o nutnou protiváhu tomu, co podle ní představují nespravedlivé subvence. Vyšetřování subvencí zahájila Komise zhruba před rokem. Navrhovaná cla se pohybují v rozmezí od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC a jdou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
O zavedení cel informovala agentura Reuters. Do nedovolené podpory se řadí zvýhodněné financování, granty či poskytování pozemků, baterií a surovin za nižší než tržní ceny.
„Hlavním důvodem je, že čínský podíl na trhu s elektromobily v EU od roku 2019 vzrostl z jednoho procenta na osm procent a nabízí ceny o dvacet procent nižší než u modelů vyrobených v EU. A využívá podl vyšetřování EU státní podporu,“ uvedl na sociální síti Linkendin odborník mezinárodní poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
Peking označil cla Evropské unie za protekcionistická a poškozující vztahy EU a Číny a dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu. V letošním roce zahájil vlastní šetření dovozu brandy, mléčných výrobků a vepřového z Evropské unie jako zjevnou odvetu za cla na elektromobily. Čína rovněž napadla předběžná opatření EU, která předcházela konečnému zavedení cel, u Světové obchodní organizace (WTO).
Evropské automobilky se potýkají s přílivem levnějších elektromobilů čínských konkurentů. Komise odhaduje, že podíl čínských značek na evropském trhu vzrostl na osm procent z méně než jednoho procenta v roce 2019 a příští rok by mohl dosáhnout 15 procent. Ceny čínských vozů jsou obvykle o 20 procent nižší než ceny modelů vyráběných v EU.
Rozdělená Evropa
Členské země nejsou v otázce cel na elektromobily jednotné. Proti bylo například Německo. Celkem cla podpořilo deset členů EU, pět hlasovalo proti. Zbývajících 12 členských zemí se zdrželo hlasování, mezi nimi i Česká republika. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů Evrospké uni se 65procentním podílem na počtu obyvatel.
Evropská komise již uskutečnila s Čínou osm kol technických jednání s cílem najít alternativu ke clům. Zatím se však strany nedohodly. Jednání mohou pokračovat i po zavedení cel. Zatím není jasné, jaký dopad budou mít cla na spotřebitelské ceny. Někteří výrobci je možná budou schopni alespoň částečně absorbovat.
Za prvních devět měsíců letošního roku se čínský vývoz elektromobilů do EU snížil meziročně o sedm procent. V srpnu a září ale vzrostl o více než třetinu, ukazují údaje čínského svazu osobních automobilů CPCA. Spojené státy letos v květnu rozhodly, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny na 100 procent z předchozích 25 procent.
(čtk, teč)