INZERCE

Vlak RegioPanter. Ilustrační snímek. Zdroj: SVOD Bohemia

Výše úhrady na jednu jízdu se může mezi kraji lišit až čtyřnásobně, upozorňuje SVOD Bohemia

Cestující v České republice využívají železniční dopravu nejvíce tam, kde jsou vlaky plnohodnotnou součástí dobře nastavené integrované dopravy. Výše úhrady na jednu jízdu cestujícího se může mezi kraji lišit až čtyřnásobně. Příkladem dobré koncepce dopravní integrace jsou Jihomoravský a Moravskoslezský kraj, uvedl to Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

„Čím lepší je zapojení železnice do integrované dopravy, tím má logicky větší využití. Jedním z klíčových ukazatelů výkonnosti je počet cest na jednoho obyvatele za rok a druhým je počet cest na tisíc kilometrů délky tratí. Oba ukazatele spolu korelují,“ poznamenal výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec.

Využití železnice je podle něj kraj od kraje různé a oba ukazatele to společně dokazují. Čím lépe je vlak do dopravního systému zapojen, tím méně kraj cestující dotuje. V Jihomoravském a Moravskoslezském kraji probíhá podle Moravce velká část dopravního výkonu na páteřních koridorových tratích. „Odbočné a přípojné tratě fungují podobně jako potoky, které napájí řeku,“ dodal.

Výše úhrady objednávané drážní dopravy a náklad na jednu jízdu cestujícího podle jednotlivých krajů. Zdroj: SVOD Bohemia

Pak jsou podle něj kraje, které ze svého infrastrukturního hendikepu udělaly přednost a nevýhodné výchozí podmínky dokázaly překonat chytrou dopravní koncepcí. Moravec uvedl, že to se povedlo například v Plzeňském a Libereckém kraji. „Samozřejmě, některé další kraje na svou příležitost teprve čekají. Dokládá to srovnání počtu cest na obyvatele a na tisíc kilometrů dle jednotlivých krajů,“ sdělil.

Například v Jihomoravském kraji je využití železnice díky vysokému stupni integrace vysoké, poměrná částka na jednu cestu při průměrné vzdálenosti 20 kilometrů je 63 korun, tedy přibližně tři koruny za kilometr. „Kraj Vysočina, mimo jiné i vzhledem ke svým demografickým podmínkám, má úhradu jedné cesty čtyřikrát vyšší,“ zmiňuje Svaz osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

Podíl elektrizovaných tratí dle jednotlivých krajů. Zdroj: SVOD Bohemia

Velké moravské kraje mají podle svazu podíl elektrické trakce na evropské úrovni, naproti tomu Liberecký kraj nemá elektrizovanou žádnou trať. Okrajové části Středočeského kraje a malé kraje na okraji republiky mají stupeň elektrizace také velmi nízký. Z hlediska traťové rychlosti je situace trochu vyrovnanější, průměr zvyšují zejména tratě koridorové.

(teč)