INZERCE

Stavba silnice. Foto: Pixabay

Napojení severního Rokycanska na dálnici D5 se prodraží o desítky milionů

Stavba napojení severního Rokycanska na dálnici D5 bude dražší, než se původně předpokládalo. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) připojila k původní smlouvě s dodavatelem, společností Roadfin Stavby, dodatek. Celková smluvní cena 360 milionů korun s DPH se tak navýší o 48 milionů korun, tentokrát bez DPH. Došlo mimo jiné ke změně rozsahu stavebních prací. Dodatek kontraktu Správa a údržba silnic zveřejnila koncem října na portálu Registr smluv.

Z dokumentace vyplývá, že změny rozsahu poskytnutých stavebních prací, dodávek a služeb se týkají například vyššího množství ornice na stavbě, nutnosti rozsáhlejšího frézování či změn úpravy podloží a konstrukčních vrstev. Do dodatku se promítly jak „vícepráce“ v hodnotě 75,5 milionu korun bez DPH, tak i „méněpráce“ v hodnotě 27,5 milionu korun bez DPH.

Komunikace o délce 5,3 kilometru je jedním z nejvýznamnějších chystaných silničních infrastrukturních projektů v Plzeňském kraji. Podle Správy a údržby silnic Plzeňského kraje umožní přímé napojení severního Rokycanska na silniční a dálniční systém Plzeňské aglomerace a síť transevropské dopravní sítě (TEN-T).

Jejím cílem je mimo jiné odvedení tranzitní dopravy z Rokycan, Oseku a Litohlav. Výstavba komunikace, která by měla být dokončená v příštím roce, má být spolufinancována z Evropských fondů, konkrétně výzvy číslo 22 programu IROP.

V rámci napojení severního Rokycanska na dálnici D5 dojde k přeložce silnice II. třídy II/232. Začátek stavby je navržen v místě napojení větve mimoúrovňové křižovatky na silnici II/183 u dálnice D5, dále trasa pokračuje severojižním směrem nezastavěným územím na orné půdě přes pět katastrálních území, a to Rokycany, Litohlavy, Osek u Rokycan a obce Vitinku a Březina.

Veřejná zakázka na stavební práce byla původně vypsaná s předpokládanou hodnotou 490,8 milionu korun bez DPH. Společnost Roadfin Stavby z Vejprnic u Plzně nabídla podle agentury ČTK z osmi uchazečů nejlepší cenu, a to na úrovni 61 procent. Podle jednatele Václava Kotěšovce, který bere zakázku jako významnou referenci, stlačili projekční cenu všichni soutěžitelé a nabídky se příliš nelišily. „Všichni jsme navrhli neodvážet a nepřivážet kámen a použít stávající zeminu na budované trase. Na zemních pracích se tak dá ušetřit skoro 100 milionů,“ řekl již dříve ČTK. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje s firmou uzavřela smlouvu 13. září 2023.

Podle tiskové agentury by měla silnice v budoucnu pokračovat obchvatem Březiny. Projektant Miroslav Jaroš zmínil, že by bylo výborné prodloužení o dalších osm kilometrů až na křižovatku u Němčovic, což je také zaneseno v regionálním akčním plánu kraje. Zatím ale k přípravě nedošlo.

(teč)