Návrh rozpočtu pro příští rok, jehož základní údaje ve čtvrtek prošly Poslaneckou sněmovnou, počítá pro ministerstvo dopravy se sumou necelých 139,5 miliardy korun, letos resort hospodaří s částkou 103,7 miliardy korun. Ministerstvo dopravy nárůst financí vítá. „To nám spolu s našimi příjmy, jde hlavně o výnosy z mýta a dálničních známek, umožňuje sestavit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na rekordních 160,3 miliardy korun,“ sdělila Ekonomickému deníku tisková mluvčí Alena Mühl.
Z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je pak podle Mühl více než 110 miliard korun určeno na investiční výdaje do dopravní infrastruktury. Rozpočet na rok 2025 je podle mluvčí s ohledem na náročnost a zdlouhavost procesu přípravy dopravních staveb koncipovaný tak, aby umožnil Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) a Správě železnic zajistit flexibilní financování nových investičních akcí v návaznosti na úspěšné dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smluv na jejich výstavbu.
„V rozpočtu jsou zřízeny globální položky pro oba investory, ve kterých jsou přiděleny finanční prostředky tak, aby se zajistilo postupné financování nově zahajovaných jmenovitých investičních akcí,“ uvedla Mühl. ŘSD má získat 80,7 miliardy korun, to je meziročně více o 1,7 miliardy korun. Oproti letošnímu roku si polepší i Správa železnic, na pokrytí investičních i neinvestičních akcí má dostat 62,7 miliardy korun, letos to je 57,5 miliardy korun.
V rozpočtu pro SFDI mohou podle mluvčí ministerstva dopravy ještě nastat změny. „Uvidíme, za jaké ceny se podaří vysoutěžit nově zahajované akce, protože hlavně u silničních staveb se nám daří dosahovat významných úspor. Když se ukáže, že je nutné navýšit rozpočet SFDI nad dané prostředky v průběhu roku 2025, tak podnikneme potřebné kroky k zajištění dalších finančních prostředků,“ zmínila.
Upřesnila, že to by se stalo v případě, že dojde během roku k přípravě dalších investičních akcí. Jak by se rozpočet navyšoval, bude záviset i na tom, zda například půjde o silniční nebo železniční infrastrukturu nebo telematiku. Na každý projekt je podle Mühl možné použít různé zdroje financování, jde třeba o úvěr Evropské investiční banky (EIB) či realokace fondů Evropské unie. „Pokud bychom se dostali do situace, že máme projekčně projekt připraven a máme potřebná povolení k realizaci, tak budeme také intenzivně jednat o zajištění financování,“ doplnila mluvčí.
Je to málo?
Nastavení rozpočtu SFDI pro příští rok již dříve kritizovali opoziční poslanci. Suma je nedostatečná například podle poslance a člena sněmovního hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu Marka Nováka (ANO). Novák Ekonomickému deníku sdělil, že podle odborníků by měl rozpočet dosahovat minimálně 170 miliard korun, aby bylo možné udržet rozvoj a výstavbu infrastruktury na úrovni, kterou odstartovala předchozí vláda. S tím souhlasil i poslanec, místopředseda sněmovního hospodářského výboru a člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO), také on zmínil jako adekvátní částku 170 miliard korun.
Pro letošní rok počítá rozpočet SFDI s částkou 150,5 miliardy korun. V letošním roce zároveň rozpočet fondu zahrnuje také příspěvek pro kraje na opravy a rekonstrukce jejich silnic II. a III. tříd. V příštím roce už to tak není. Kraje by měly získat finance na základě nových pravidel, která má zavést vládní návrh zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům.
Návrh celkového rozpočtu České republiky pro příští rok pracuje s tím, že se má schválený schodek se proti upravenému rozpočtu na letošní rok snížit o 41 miliard korun na 241 miliard korun. Příjmy se zvyšují o 146 miliard korun a výdaje rostou o 105 miliard korun. Převážnou část schodku pokryje zvýšení státního dluhu o 248 miliard korun.
První čtení návrhu rozpočtu začalo ve středu dopoledne a trvalo zhruba 14,5 hodiny. Pro schválení rozpočtu hlasovalo 87 koaličních poslanců ze 161 přihlášených poslanců. Opoziční poslanci se postavili proti, stejně jako Pirátská strana, která byla donedávna součástí vládní koalice.
Tereza Čapková